Faculty and student representations of academic writing at Spanish universities
Title (trans.)
Las representaciones de profesores y estudiantes sobre la escritura académica en las universidades españolasEntity
UAM. Departamento de Psicología BásicaPublisher
Taylor & FrancisDate
2015-09-14Citation
10.1080/11356405.2015.1072357
Cultura y Educación 27.3: 477–503
ISSN
1135-6405 (print); 1578-4118 (online)DOI
10.1080/11356405.2015.1072357Funded by
The research reported has been partially funded by the Spanish Ministerio de Economía y Competitividad (DGICyT (CSO2013-41108-R y EDU2013-46606-C2_1-R) and the European Research Network on Learning to Write Effectively (ERN-LWE), COST Action IS0703)Project
Gobierno de España. EDU2013-46606-C2-1-R; Gobierno de España. CSO2013-41108-REditor's Version
http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1072357Subjects
Academic writing; Conceptions of writing; Representations of writing; Higher education; Escritura académica; Concepciones sobre la escritura; Representaciones sobre la escritura; Educación superior; Educación; PsicologíaNote
The version of record of this manuscript has been published and is available in Cultura y Educación 2015 http://www.tandfonline.com/10.1080/11356405.2015.1072357Rights
© 2015 Taylor & FrancisAbstract
Research on academic writing has been the focus of several international publications, seminars and conferences during the last decades. However, knowledge of the practices and conceptions, along with the status of writing in higher education, is quite disparate depending on the contexts and traditions. In this paper, we survey the research on representations of academic writing internationally as well as the background of the European Writing Survey (EUWRIT), which has two versions, one targeted at students
and the other at faculty, both of which were used in our research project. This paper explains the rationale of the scales and describes the items and the international underpinnings which endorse their development. Then, the characteristics of the sample, which were shared by all the studies included in this special issue, are outlined. Participants were 1,044 students and 280 faculty in different disciplines at nine Spanish universities. The theoretical structure and reliability of each of the scales are analysed. The paper ends with the descriptive general results regarding faculty and students and the differences
observed based on some characteristics of participants from different disciplines El estudio de la escritura académica ha sido el centro de interés de publicaciones seminarios y conferencias de alcance internacional. Sin embargo, el conocimiento de las prácticas y concepciones y del estatus que la escritura tiene en la Educación Superior es muy diferente según los contextos y las tradiciones. En este artículo se revisan los trabajos sobre las representaciones de la escritura académica en el contexto internacional y se
presentan los cuestionarios Encuesta Europea sobre la Escritura Académica (EEEA) para profesores y estudiantes, utilizados en el presente proyecto de investigación. También se describen las características de la muestra a partir de la cual se han realizado los análisis que conforman los artículos del monográfico (1,044 estudiantes y 280 profesores de nueve universidades españolas y se analiza la estructura teórica y la fiabilidad de las escalas. Se
analizan los resultados descriptivos generales relativos a profesores y estudiantes y las diferencias observadas en función de algunas características de la muestra en las diferentes disciplinas
Files in this item
Google Scholar:Castelló, Montserrat
-
Mateos Sanz, M. Mar
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.