UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 04. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 14, num. 04. 2016
  • View Item

Informe de resultados del tercer estudio regional comparativo y explicativo (TERCE)

Title (trans.)
Results report of the third regional comparative and explanatory study (TERCE)
Author
Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE); Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago)
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2016
Citation
10.15366/reice2016.14.4.001
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 14.4 (2016): 9-32
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2016.14.4.001
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.4.001
Subjects
TERCE; Rendimiento académico; Factores asociados; América Latina; Caribe.; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/673245
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

TERCE es el estudio de logro de aprendizaje a gran escala más importante de la región, ya que comprende 15 países (Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador, Guatemala, Honduras, México, Nicaragua, Panamá, Paraguay, Perú, República Dominicana y Uruguay) más el Estado de Nuevo León (México). El estudio evalúa el desempeño escolar en tercer y sexto grados de escuela primaria en las áreas de matemática, lectura y escritura, y para sexto grado en ciencias naturales. Su objetivo principal es aportar información para el debate sobre la calidad de la educación en la región, así como orientar la toma de decisiones en políticas públicas educativas. Para cumplir con este objetivo, el estudio no solo consiste en la aplicación de pruebas para medir logros de aprendizaje, sino también de cuestionarios para comprender el contexto y entender las circunstancias bajo las cuales el aprendizaje ocurre en las áreas evaluadas. Los resultados de logro de aprendizaje del TERCE son comparables con los del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo (SERCE, 2006), por lo cual muestra el progreso que los esfuerzos desplegados por los sistemas educativos de la región han logrado en términos de aprendizaje en lenguaje, matemáticas y ciencias en alumnos de primaria
 
TERCE is a large scale study of learning achievement, which was implemented in 2013. In total, 15 countries took part (Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Dominican Republic, Ecuador, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru and Uruguay), as well as the Mexican state of Nuevo Leon (Mexico). This study assesses the performance of pupils in third and sixth grades primary school in mathematics, reading and writing, plus natural sciences in the case of sixth grade. Its main goal is to provide information for the discussion on education quality in the Region. It also aims to orient decision making in educational public policies. In order to achieve it the study involves the application not only of tests to measure learning achievements, but also of context questionnaires, to gain understanding of the context and of the circumstances in which learning occurs inside the areas being assessed. The first set of results consist of the presentation of comparative results between TERCE and the second study (SERCE, 2006) to measure learning achievements in primary education in the region. This comparison demonstrates the changes which have occurred in the performance of the educational systems of participating countries over the last seven years
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_14_1.pdf
Size
450.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE) - Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago)

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 14, num. 04. 2016 [7]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Un análisis de los resultados del segundo y tercer estudio regional comparativo y explicativo: El caso argentino –SERCE 2006 y TERCE 2013– 

    Leones, Mariela; Baruzzi, Graciela; Scorzo, Patricia; Rivas, Natalia
    2016
  • El derecho a una educación de calidad para todos en América Latina y el Caribe 

    OREALC/UNESCO Santiago
    2007
  • La gobernanza regional del Coivd-19 en la Unión Europea y América Latina y el Caribe 

    Gratius, SusanneAutoridad UAM; Legler, Thomas; Quezada, Jessica
    2021
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad