UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Los tambores ñáñigos en el Museo Nacional (Madrid). La sociedad cubana secreta Abakuá y las trayectoriasen el Atlántico negro

Author
Aranzadi, Isabela de
Publisher
Ministerio de Educación Cultura y Deporte (España)
Date
2015
Citation
Anales del Museo Nacional de Antropología 17 (2015): 160-187
 
 
 
ISSN
1135-1853 (online)
ISBN
978-84-8181-634-1
Funded by
Este artículo forma parte del Proyecto de Investigación I+D (UNED), Lo que sabemos, ignoramos, inventamos y deformamos acerca del pasado y el presente de Guinea Ecuatorial. Revisión crítica multidisciplinar y nuevas vías de investigación, con referencia HAR2012-34599
Project
Gobierno de España. HAR2012-34599
Subjects
Tambores ñáñigos; Abakuá; Ekpe; Bonkó; Guinea Ecuatorial; Ndowe; Museo Nacional de Antropología; Antropología; Música
URI
http://hdl.handle.net/10486/674671
Note
Separata
Dedicado a mi padre, el africanista Íñigo de Aranzadi quien se sumergió en la cultura fang de Guinea Ecuatorial, recogiendo sus tradiciones orales y su etnografía.
Rights
© De los textos y las fotografías: sus autores

Abstract

Dos de los tambores ñáñigos (ekué y bonkó enchemiyá), expuestos hoy en la Sala de América del Museo Nacional de Antropología, son objetos rituales incautados a la sociedad secreta Abakuá en Cuba. Su itinerario hasta el Museo Biblioteca de Ultramar de Madrid en 1889, se sitúa en un contexto social y político en los años previos a la independencia cubana, con detenciones, incautaciones y deportaciones de los denominados entonces ñáñigos (miembros de la sociedad Abakuá). Su exhibición en el museo en esos años tuvo consecuencias en los futuros estudios académicos que se han realizado sobre esta asociación religiosa afrocubana hasta hoy. La sociedad Abakuá recrea la sociedad Ekpe de Calabar (Nigeria/Camerún) llevada a Cuba por los esclavos carabalí. Muchos deportados ñáñigos llevaron de vuelta esta memoria africana a Fernando Poo (Guinea Ecuatorial). Iniciamos una reflexión sobre la aportación desde Calabar del grupo ndowe, con subgrupos étnicos en Guinea Ecuatorial, Camerún y Gabón, en un complejo entramado de trayectorias en el Atlántico negro
 
The two drums of the Ñáñigos (the ekué and the bonkó enchemiyá), exposed in the America Hall of the Museo Nacional de Antropología are ritual objects seized from the secret society Abakuá in Cuba. The itinerary to the Museo Biblioteca de Ultramar in 1889 in Madrid is situated in a social and political context in the years before the Cuban independence, with arrests, seizures and deportations of so-called Ñáñigos (members of Abakuá society). Their exhibition at this Museum at that time had an impact on future academic studies that have been done about this Afro-Cuban religious association until nowadays. The Abakuá secret society has recreated the Ekpe society in Calabar (Nigeria / Cameroon) brought to Cuba by Calabar slaves. Many Ñáñigos deportees brought back this memory to Africa to the island of Fernando Poo (Equatorial Guinea). We started a reflection on the contribution from Calabar to Cuba from the Ndowe group, a community with ethnic subgroups in Equatorial Guinea, Cameroon and Gabon in a complex network of paths on the Black Atlantic
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
tambores_aranzadi_2015.pdf
Size
4.694Mb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Aranzadi, Isabela de

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15083]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Jornadas de archivos de museos: “Mirar el pasado para construir el futuro”, 25 y 26 de febrero de 2019. Museo Nacional del Prado, Madrid 

    García García, Alegra
    2019-09-30
  • El aparador de Rietveld del Museo Nacional de Artes Decorativas (Madrid) 

    Villalba Salvador, María
    2012
  • La participación española en la Exposición Internacional de Artes Decorativas e Industriales Modernas (París, 1925): un proyecto del Museo Nacional de Artes Industriales (hoy Museo Nacional de Artes Decorativas) 

    Villalba Salvador, María
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram