UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

La educación para la ciudadanía en la Unión Europea: Perspectivas supranacional y comparada

Title (trans.)
Education for citizenship in the European Union: Supranational and comparative prospects
Author
Caballero Cortés, Ángela; Cárdenas Gómez, Jhon Feisal; Valle, Javier M.
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2016-10
Citation
Journal of Supranational Policies of Education 5 (2016): 173-197
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
Subjects
Educación cívica; Ciudadanía; Unión Europea; Educación comparada; Educación supranacional; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/674687

Abstract

La educación de ciudadanos es clave, a nuestro parecer, para dotar a las personas de algunas competencias esenciales para vivir de marera participativa y activa en las democracias postmodernas, de una gran complejidad. El presente artículo realiza, en primer lugar, un recorrido por la formación para la ciudadanía en España (desde 1970 hasta nuestros días). Posteriormente, se detiene en la presentación de los proyectos, recomendaciones y políticas, que desde el Consejo de Europa y la Unión Europea han estado dirigidas a la formación para la ciudadanía y, en especial, a la ciudadanía europea, dada la materialización de esta ciudadanía europea desde la entrada en vigor del Tratado de Maastricht en 1992. Por último, creemos relevante ofrecer una aproximación a cómo se trata la educación para la ciudadanía desde la educación comparada teniendo como referencia seis países seleccionados, permitiendo al lector conformar una imagen del momento actual de la educación de ciudadanos en Europa.)
 
From our point of view, the education for citizenship is crucial in every individual’s personality training for providing some of the crucial competences needed to get by in a complex postmodern a democratic society. This article provides, firstly, a journey through citizenship education in Spain (from 1970 to current days). Then, it presents the projects and policy recommendations by the Council of Europe and the European Union, especially the ones regarding European Citizenship, since it is a reality due to Maastricht Treaty (1992). Finally, it is important for us to approach the education of citizenship in six selected countries from European Union. It will allow the reader to from an image of the current situation regarding citizenship education in Europe
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_5_11.pdf
Size
430.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Caballero Cortés, Ángela - Cárdenas Gómez, Jhon Feisal - Valle, Javier M.

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16865]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis supranacional de la política educativa de la Unión Europea 2000-2015. Hacia un Espacio Europeo de Educación 

    Matarranz García, MaríaAutoridad UAM
    2017-09-05
  • Educación de la infancia inmigrante en la Unión Europea: Análisis desde el Enfoque Supranacional de Derechos Educativos 

    Neubauer Esteban, AdriánAutoridad UAM
    2021-12-16
  • Reflexiones sobre la educación para la ciudadanía en la República Argentina. Una perspectiva comparada 

    Astiz, María Fernanda
    2007
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad