UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

¿Qué libro de texto elegir?: la competencia visual en las actividades con imágenes

Title (trans.)
Which textbook to choose?: graphicacy in activities with images
Author
López Manjón, Asunciónuntranslated; Postigo, Yolanda
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica
Publisher
Asociación de Profesores Amigos de la Ciencia Eureka
Date
2016
Citation
10498/18016
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 13.1 (2016): 84-101
 
 
 
ISSN
1697-011X (online)
DOI
10498/18016
Funded by
Este trabajo forma parte del proyecto de investigación EDU2013-47593-C2-1-P financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad del gobierno español
Project
Gobierno de España. EDU2013-47593-C2-1-P
Editor's Version
http://dx.doi.org/10498/18016
Subjects
Criterios de análisis; Libros de texto de Primaria; Alfabetización gráfica; Imágenes; Actividades con imágenes; Biología; Cuerpo humano; Analysis criteria; Primary textbooks; Graphicacy; Images; Activities with images; Biology; Human body; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/674799

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo de este artículo es aportar criterios para ayudar a la selección de libros de texto poniendo el foco en el análisis de la competencia gráfica o visual fomentada en sus actividades. Los criterios son puestos a prueba a través de la comparación de libros de Primaria de diferentes editoriales españolas, analizando cómo se trabaja la competencia visual en las actividades de las unidades didácticas sobre el cuerpo humano. Algunos de los criterios estudiados son: tipo de tarea, procedimientos implicados, nivel de procesamiento cognitivo y pautas de enseñanza para trabajar la imagen. Una de las editoriales destaca frente a las demás por ser la que mejor promueve la alfabetización gráfica en las actividades sobre el cuerpo humano y también se analizan las distintas contribuciones de las otras editoriales. Aunque los criterios propuestos ayudan a la selección del libro de texto más adecuado desde el punto de vista de la competencia gráfica, también ponen de manifiesto la necesidad de cambiar la concepción y uso de las imágenes como herramienta de aprendizaje
 
competence fostered in their activities. The criteria are tested by comparing different primary education textbooks by several Spanish publishers by means of how graphicacy is considered in the activities about the human body. The criteria used are task type, type of biological procedures, level of cognitive processing and the existence of graphical teaching. We found that one of the publishers promotes better the graphicacy in the activities about human body although we also analyzed the contributions of the other publishers. We concluded that the criteria proposed could help to select the best textbook according to graphicacy. Nevertheless, the results also show the necessity to change the conception and use of images as learning tool
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
libro_lopez_reedc_2016.pdf
Size
264.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:López Manjón, Asunción - Postigo, Yolanda

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16630]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis de las imágenes del cuerpo humano en libros de texto españoles de primaria 

    López Manjón, AsunciónAutoridad UAM; Postigo, Yolanda
    2014-11
  • Representaciones visuales del cuerpo humano: análisis de los nuevos libros de primaria de ciencias naturales en la reforma educativa mexicana 

    Postigo, Yolanda; López-Manjón, Asunción
    2012
  • Students’ conceptions of biological images as representational devices 

    Postigo, Yolanda; López Manjón, AsunciónAutoridad UAM
    2012-12-02
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram