UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Un estudio interpretativo de una clase bilingüe hispana de primer grado

Author
Poveda Bicknell, David Patrickuntranslated
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Colegio Oficial de Psicólogos
Date
1998
Citation
Psicología Educativa: Revista de los Psicólogos de la Educación 4.1 (1998): 81-95
 
 
 
ISSN
1135-755X (print); 2174-0526 (online)
Subjects
Alfabetización; Etnografía; Educación bilingüe; Educación de hispanos; Educación de minorías; Literacy; Ethnography; Bilingual education; Hispanic education; Minority education; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/675101

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El propósito de este estudio es analizar desde una perspectiva ecológico-interpretativa la enseñanza de la lecto-escritura en una clase bilingüe de primer grado. Todos los estudiantes y la profesora eran de origen hispano en una escuela pública y urbana de Chicago, la población estudiantil era mayoritariamente de status socio-económico bajo. Se hicieron observaciones y grabaciones en el aula durante un período de cinco meses, también se entrevistó a la profesora y se recogieron materiales documentales de la escuela. El concepto de contingencias operantes fue utilizado para comprender las intenciones instruccionales de la maestra. Un patrón definido como "refuerzo negativo" parecía prevalente, otras características de la interacción resultaban similares a las discutidas en la bibliografía educativa de hispanos en EE.UU. Las acciones e ideas de la maestra se discuten en relación a los problemas educativos de minorías étnicas e inmigrantes
 
The aim of this study is to analyze the literacy instruction in a bilingual first grade classroom form an ecological-interpretive framework. All the students and the teacher were of Hispanic origin in this downtown Chicago public school. The studients were of lower socio-economic status. Classroom observations, audio recordings, and interviews were gathered during a five month period, the teacher being also interviewed and school documents compiled. In order to understand the teacher's instructional purposes, a concept of operant contingencies was invoked. A pattern identified as "negative reinforcement" seemed to prevail but other interaction characteristics appeared similar to those already discussed in literature on classroom interaction in Hispanic settings. The teacher's actions and ideas are discussed regarding the overall problemas of ethnic minorities and immigrants
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
estudio_poveda_pe_1998.pdf
Size
1.443Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Poveda Bicknell, David Patrick

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16828]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Bilingual beyond school: Students’ language ideologies in bilingual programs in south-central Spain 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM
    2019-07-01
  • Del hogar a la ciudad como camino de ida y vuelta en el desarrollo de la identidad: el caso de las rutinas de la infancia urbana de clase media/alta en Madrid 

    Morgade Salgado, MartaAutoridad UAM; Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM; González-Patiño, JavierAutoridad UAM
    2014-10-24
  • Literacy artifacts and the semiotic landscape of a Spanish secondary school 

    Poveda Bicknell, David PatrickAutoridad UAM
    2012-01-06
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad