UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

The Burden of ‘Nativeness’: Four Plurilingual Student-Teachers’ Stories

Author
Cioè-Peña, María; Moore, Emilee; Martín Rojo, Luisauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Lingüística, Lenguas Modernas, Lógica y Fª de la Ciencia y Tª de la Literatura y Literatura Comparada
Publisher
Universitat Autònoma de Barcelona
Date
2016
Citation
10.5565/rev/jtl3.677
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature 9.2 (2016): 32-52
 
 
 
ISSN
2013-6196
DOI
10.5565/rev/jtl3.677
Editor's Version
http://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v9-n2-cioepena-etal
Subjects
Hablante ‘nativo/no-nativo’; Hablante ‘experto’; Docentes plurilingües; Pedagogía crítica; Formación de profesorado; Filología
URI
http://hdl.handle.net/10486/675186
Rights
Copyright (c) 2016 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature

Licencia Creative Commons
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional.

Abstract

Oral history interviews conducted with four student-teachers in Bilingual Education or TESOL studies are analyzed. Despite being deconstructed in sociolinguistics and related fields, the ‘native’ and ‘non-native’ dichotomy emerges not only as salient in participants’ self-perceptions of linguistic competence, but also in feelings of unpreparedness for full participation in the teaching profession. Alternative categories are explored, including ‘legitimate’, ‘resourceful’ or ‘bi/plurilingual’ speaker, which may act in juxtaposition to that of ‘native’, or offer emancipatory ways forward. In line with critical pedagogy, for such alternative categories to empower, reimagining how linguistic competence is constructed in the teaching profession - through the appropriation of tools to critically deconstruct ‘nativeness’ – must engage the entire educational community
 
En este artículo se analizan las historias de vida de cuatro estudiantes participantes en programas de formación de profesorado de Educación Bilingüe o TESOL. A pesar de que la sociolingüística y otros campos afines han problematizado la dicotomía de hablante ‘nativo’/‘no-nativo’, estas categorías emergen como relevantes para los participantes en este estudio, en cuanto a las percepciones de su propia competencia y de su preparación para iniciarse en su profesión. Categorías alternativas como hablante ‘legítimo’, ‘experto’ o ‘bi/plurilingüe’ se exploran en el artículo, las cuales pueden simplemente rebatir la de hablante ‘nativo’ o posibilitar la emancipación de ella. Siguiendo los postulados de la pedagogía crítica, para que estas categorías resulten empoderadoras, en las tareas de reimaginar la competencia lingüística que se construye en el campo de la educación y de deconstruir la noción de ‘natividad’, deben involucrarse comunidades educativas enteras
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
burden_martin_bejteleli_2016.pdf
Size
323.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cioè-Peña, María - Moore, Emilee - Martín Rojo, Luisa

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17235]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The native american dream in Sherman Alexie’s short story “One good man” 

    Arce Álvarez, María LauraAutoridad UAM
    2021-01-01
  • Improvement of initial teacher training programs based on the personal, academic and professional trajectory of the students 

    Rodrigo Moriche, María PilarAutoridad UAM; Vasco González, Margarita; Gil Pareja, David; Pericacho Gómez, Francisco JavierAutoridad UAM
    2022-04-30
  • Differential impact of school segregation in the performance of native and non-native students in Spain 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Belavi, Guillermina
    2021-01-15
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad