The Burden of ‘Nativeness’: Four Plurilingual Student-Teachers’ Stories
Entity
UAM. Departamento de Lingüística, Lenguas Modernas, Lógica y Fª de la Ciencia y Tª de la Literatura y Literatura ComparadaPublisher
Universitat Autònoma de BarcelonaDate
2016Citation
10.5565/rev/jtl3.677
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature 9.2 (2016): 32-52
ISSN
2013-6196DOI
10.5565/rev/jtl3.677Editor's Version
http://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v9-n2-cioepena-etalSubjects
Hablante ‘nativo/no-nativo’; Hablante ‘experto’; Docentes plurilingües; Pedagogía crítica; Formación de profesorado; FilologíaRights
Copyright (c) 2016 Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & LiteratureAbstract
Oral history interviews conducted with four student-teachers in Bilingual Education
or TESOL studies are analyzed. Despite being deconstructed in sociolinguistics and
related fields, the ‘native’ and ‘non-native’ dichotomy emerges not only as salient
in participants’ self-perceptions of linguistic competence, but also in feelings of
unpreparedness for full participation in the teaching profession. Alternative
categories are explored, including ‘legitimate’, ‘resourceful’ or ‘bi/plurilingual’
speaker, which may act in juxtaposition to that of ‘native’, or offer emancipatory
ways forward. In line with critical pedagogy, for such alternative categories to
empower, reimagining how linguistic competence is constructed in the teaching
profession - through the appropriation of tools to critically deconstruct ‘nativeness’
– must engage the entire educational community En este artículo se analizan las historias de vida de cuatro estudiantes participantes
en programas de formación de profesorado de Educación Bilingüe o TESOL. A
pesar de que la sociolingüística y otros campos afines han problematizado la
dicotomía de hablante ‘nativo’/‘no-nativo’, estas categorías emergen como
relevantes para los participantes en este estudio, en cuanto a las percepciones de su
propia competencia y de su preparación para iniciarse en su profesión. Categorías
alternativas como hablante ‘legítimo’, ‘experto’ o ‘bi/plurilingüe’ se exploran en el
artículo, las cuales pueden simplemente rebatir la de hablante ‘nativo’ o posibilitar
la emancipación de ella. Siguiendo los postulados de la pedagogía crítica, para que
estas categorías resulten empoderadoras, en las tareas de reimaginar la competencia
lingüística que se construye en el campo de la educación y de deconstruir la noción
de ‘natividad’, deben involucrarse comunidades educativas enteras
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