UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 40. 2014
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 40. 2014
  • View Item

Las grietas de la imagen: Una mirada a la trastienda de las primeras representaciones cinematográficas del pueblo ainu (1897-1918)

Title (trans.)
The crevice of the picture: Behind-the-scenes look at the early cinematographic representations of the ainu people (1897-1918)
Author
Centeno Martín, Marcos
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2014-12
Citation
Secuencias: revista de historia del cine 40 (2014): 62-80
 
 
 
ISSN
1134-6795 (print); 2529-9913 (online)
Subjects
Ainu; Actualités; Travelogue; Documental; Cine etnográfico; Cine japonés; Lumière; Constant Girel; Pathé; Benjamin Brodsky; Cine
URI
http://hdl.handle.net/10486/675802

Abstract

El presente trabajo plantea un recorrido histórico por la representación del pueblo ainu en el cine de los orígenes. Hemos dividido el corpus en tres bloques: primero, la presencia ainu entre las primeras actualités de los Lumière rodadas en Japón. Segundo, en las actualités de la compañía Pathé y la referencia a un documental perdido de Torii Rūyzō. Tercero, en los travelogues realizados en Japón por los exploradores en los años 10 Frederick Starr y Benjamin Brodsky. Al comparar el análisis cinematográfico con la realidad social del pueblo ainu se pone de relieve cómo los documentales trataron de proyectar una etnicidad correspondiente a un tiempo anterior al momento en que fueron filmados. Los cineastas buscaron asombrar al público occidental por medio de la visión exótica y ahistórica de un pueblo lejano cultural y geográficamente. El estudio de las circunstancias de producción de las imágenes revela la puesta en escena y la construcción planificada de la identidad ainu. Todo ello acaba por cuestionar la validez del documental etnográfico de la época como testimonio social
 
This work is a historical study of the representation of the Ainu people in the early years of cinema. The corpus has been divided into three sections: first, the Ainu in the first Lumière actualités filmed in Japan. Second, in the actualités of Pathé productions and the reference to the lost documentary of Torii Ryozo. Third, in the travelogues made in Japan by Frederick Starr and Benjamin Brodsky in the 1910s.When comparing the film analysis to the social reality of the Ainu, it becomes clear how documentaries tried to project a deceiving ethnicity belonging to a time prior to the moment they were filmed. Thus, filmmakers aimed at causing attraction of the Western audience through the exotic and ahistorical view of a cultural and geographically distant people. The approach to the productional circumstances of the images reveals the mise en scène, the premeditated construction of Ainu identity. All this could cast doubt on the validity of the ethnographic documentary as social testimony
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
SECUEN_40_4.pdf
Size
1.338Mb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Centeno Martín, Marcos

This item appears in the following Collection(s)

  • Secuencias. Número 40. 2014 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Una primera aproximación a la figura de Carmen Prada, periodista cinematográfica y empresaria en el Madrid de los años veinte 

    Rivas Morente, Víctor
    2017-07
  • Strontium hexaferrite platelets: a comprehensive soft X-ray absorption and Mössbauer spectroscopy study 

    Soria, G. D.; Jenus, P.; Marco, J. F.; Mandziak, A.; Sanchez-Arenillas, M.; Moutinho, F.; Prieto, J. E.; Prieto, P.; Cerdá, J.; Tejera-Centeno, C.; Gallego, S.; Foerster, M.; Aballe, L.; Valvidares, M.; Vasili, H. B.; Pereiro, E.; Quesada, A.; de la Figuera, J.
    2019-12-01
  • Entre la imagen de Dios y la imagen del rey: Evangelización y formación de cuerpo social en un pueblo de indios del Nuevo Reino de Granada. Siglos XVI-XVIII 

    Cruz Medina, Juan Pablo
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram