UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

De la littérature romande à la littérature interculturelle francophone en Europe. Adrien Pasquali ou la dualité dévastatrice de l’appartenance culturelle

Author
Alfaro Amieiro, Margaritauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Filología Francesa
Publisher
Ediciones Complutense
Date
2012
Citation
10.5209/rev_THEL.2012.v27.38920
Thélème: revista Complutense de estudios franceses 27 (2012): 13-27
 
 
 
ISSN
1139-9368 (print); 1989-8193 (online)
DOI
10.5209/rev_THEL.2012.v27.38920
Subjects
Adrien Pasquali; Doble pertenencia cultural; Desgarro identitario; Literatura francófona intercultural; Europa; Filología
URI
http://hdl.handle.net/10486/676050
Rights
© 2016. Universidad Complutense de Madrid

Abstract

L’Europe francophone contemporaine offre des manifestations littéraires plurielles où les phénomènes sociaux de l’exil et l’immigration, qui ont eu lieu à partir la deuxième partie du XXe siècle, ont contribué à l’émergence d’une expression littéraire caractérisée par l’hybridation et le métissage esthétique et social. La double appartenance culturelle se présente, donc, en tant que thématique qui oriente la réflexion des écrivains issus du déplacement en faveur de l’ouverture à l’altérité ainsi qu’à l’acceptation ou refus d’un nouveau territoire (géographique, sociopolitique, linguistique et littéraire). Adrien Pasquali (1958-1999), d’origine italienne, et son autobiographie de fiction, Portrait de l’artiste en jeune tisserin, articulée en deux parties (L’histoire dérobée [1988] et Passons à l’ouvrage [1989]), nous permettront de montrer les conséquences de la déchirure identitaire au sein d’un canon littéraire, celui de la littérature romande, ouvert à la francophonie européenne et aux transformations de la création littéraire à échelle transnationale
 
La Europa francófona contemporánea ofrece manifestaciones literarias plurales en las que los fenómenos sociales del exilio y la inmigración, acaecidos a partir de la segunda mitad del siglo XX, han dado lugar a la emergencia de una expresión literaria caracterizada por la hibridación y el mestizaje estético y social. La doble pertenencia cultural se presenta, por tanto, como una temática que orienta la reflexión de los escritores surgidos del desplazamiento a favor de la apertura a la alteridad así como a la aceptación o rechazo de un nuevo territorio (geográfico, sociopolítico, lingüístico y literario). Adrien Pasquali (1958-1999), de origen italiano, y su autobiografía de ficción, Portrait de l’artiste en jeune tisserin, articulada en dos partes (L’histoire dérobée [1988] y Passons à l’ouvrage [1989]), nos permitirán mostrar las consecuencias del desgarro identitario en el seno de un canon literario, la literatura romande, abierto a la francofonía europea y a las transformaciones de la creación literaria a escala transnacional
 
Contemporary French-speaking Europe offers various literary forms in which social phenomena of exile and immigration, from the second half of the twentieth century on, have led to the emergence of a literary expression characterized by aesthetic and social hybridization and transculture. The dual cultural identity is presented, therefore, as a theme that guides the thinking of writers emerged from the migration, in favor of openness to otherness and to the acceptance or rejection of a new territory (geographical, socio-political, linguistic and literary). Adrien Pasquali (1958-1999), of Italian origin, and his fictional autobiography, Portrait de l’artiste en jeune tisserin, articulated in two parts (L'histoire dérobée [1988] and [1989] Passons à l'ouvrage) allow us to explore the effects of the split identity within a literary canon, the romande literature open to the French and European creative writing transformations on a transnational scale
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
litterature_alfaro_tlm_2012.pdf
Size
210.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Alfaro Amieiro, Margarita

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15083]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Xénographies francophones au féminin. Le double sentiment d’étrangeté-étrangéité dans l’œuvre de Chahdortt Djavann Comment peut-on être Français? 

    Alfaro Amieiro, MargaritaAutoridad UAM
    2013
  • La revisión de la historia en la literatura suiza de expresión francesa: Yvette Z’Graggen 

    Alfaro Amieiro, MargaritaAutoridad UAM
    2005
  • La experiencia totalitaria en Europa después de la IIGM. Voces de mujer: exilio, denuncia y escritura en lengua francesa. Oana Orlea y Rouja Lazarova 

    Alfaro Amieiro, MargaritaAutoridad UAM
    2016
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram