UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 64. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 64. 2016
  • View Item

El modelo de Vallerand en adolescentes asturianos: implementación y extensión

Title (trans.)
Vallerand´s model in Asturian adolescents: Implementation and development
Author
Méndez Giménez, A.; Fernández Río, J.; Cecchini Estrada, J.A.
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid; Comunidad Virtual Ciencias del Deporte (Red Iris)
Date
2016
Citation
10.15366/rimcafd2016.64.006
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte 16.64 (2016): 703-722
 
 
 
ISSN
1577-0354
DOI
10.15366/rimcafd2016.64.006
Funded by
Este estudio se ha realizado en el marco del proyecto de I+D+I número DEP2012- 31997, subvencionado por el Ministerio de Economía y Competitividad
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.006
Subjects
Psicología del deporte; Regulaciones motivacionales; Autodeterminación; Modelo jerárquico; Deportes
URI
http://hdl.handle.net/10486/676186

Abstract

Se examinó la secuencia del modelo de Vallerand (1997) en el contexto de la educación física: Los factores sociales influyen en los mediadores psicológicas, que a su vez predicen los tipos de motivación, que dan lugar a determinadas consecuencias. Tomando como base el Modelo de Vallerand y el estudio empírico de Ntoumanis (2001), este trabajo se propuso comprobar el modelo completo en todas sus secuencias con una muestra de estudiantes adolescentes asturianos (N=507) de una franja de edad más amplia (12-17 años), incluyendo como factor social una subdimensión distinta al trabajo original (papel importante) e introduciendo dos nuevas consecuencias motivacionales (diversión y grado de presión percibida). Se administraron versiones españolas de diversos cuestionarios: PMCSQ-2, BPNES, PLOC, IMI (diversión, esfuerzo percibido y presión percibida) y consecuencias motivacionales (aburrimiento e intención de práctica). El análisis factorial confirmatorio reveló que los datos se ajustaban bien al modelo, y que las tres necesidades psicológicas mediaban entre el clima de tarea y la motivación intrínseca. Ésta predijo positivamente la diversión, el esfuerzo e intención de práctica, y negativamente, el aburrimiento. La competencia percibida resultó el predictor más fuerte, influyendo positivamente en la motivación más autónoma y, negativamente, en la más controlada. La desmotivación predijo positivamente el aburrimiento y la presión y, negativamente, el esfuerzo
 
The complete sequence of Vallerand’s model (1997) was examined in the context of physical education: Social factors influence the psychological mediators, which in turn predicted motivation types, which lead to certain consequences. Based on the Vallerand´s Model and Ntoumanis (2001) empirical study, this investigation was undertaken to test the full model in all sequences with a sample of Asturian adolescents students (N = 507) of a wider age range (12 -17 years), including as a social factor a distinct sub-dimension to the original work (relevant role) and introducing two new motivational consequences (fun and degree of perceived pressure). The Spanish validated version of these questionnaires was used: PMCSQ-2, BPNES, PLOC, three subscales of IMI (enjoyment, effort, and competence) and other motivational outcomes such as boredom and future sport participation. Results from the Confirmatory Factor Analysis showed that the data fit the model proposed, and the three psychological needs mediated between the task climate and the intrinsic motivation. This positively predicted enjoyment, effort and future sport participation, and negatively boredom. Competence was the stronger predictor, positively influencing the most autonomous types of motivation, and negatively the more controlled ones. Amotivation positively predicted boredom and pressure, and negatively, effort
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIMCAFD_64_6.pdf
Size
416.1Kb
Format
PDF
Description
Versión en castellano
Thumbnail
Name
RIMCAFD_64_6eng.pdf
Size
411.9Kb
Format
PDF
Description
Versión en inglés

Refworks Export

Google™ Scholar:Méndez Giménez, A. - Fernández Río, J. - Cecchini Estrada, J.A.

This item appears in the following Collection(s)

  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 64. 2016 [12]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Metas de logro 3x2, amistad y afecto en educación física: diferencias edad-sexo 

    Méndez-Giménez, A.; García-Romero, C.; Cecchini-Estrada, J. A.
    2018-12
  • Modelo de educación deportiva versus modelo tradicional: Efectos en la motivación y deportividad 

    Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J.; Méndez-Alonso, D.
    2015-09
  • Incorporación de las competencias básicas a la educación física en educación primaria 

    Méndez-Alonso, D.; Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J.
    2016
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram