UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 42. 2015
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 42. 2015
  • View Item

Releyendo a Laura Mulvey 40 años después: Historiografía y feminismo

Title (trans.)
Re-reading Laura Mulvey 40 years after: Historiography and feminism
Author
Parrondo Coppel, Eva; González-Hortigüela, Tecla
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2015
Citation
10.15366/secuencias2016.42.003
Secuencias: revista de historia del cine 42 (2015): 53-72
 
 
 
ISSN
1134-6795 (print); 2529-9913 (online)
DOI
10.15366/secuencias2016.42.003
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/secuencias2016.42.003
Subjects
Teoría del cine; Feminismo; Historiografía; Inconsciente; Laura Mulvey; Claire Johnston; Pam Cook; Cine
URI
http://hdl.handle.net/10486/676399

Abstract

«Placer visual y cine narrativo», de Laura Mulvey (Screen, 1975), es un artículo nuclear en la configuración de la teoría feminista del cine y su notable influencia ha excedido este ámbito teórico. En el presente trabajo historiográfico nos proponemos realizar una lectura crítica del mismo a la luz de la creciente institucionalización del feminismo a partir de la década de 1980. Para ello nos aproximamos a este texto clásico desde tres ángulos interrelacionados: su contexto histórico, su con-texto teórico y la cuestión de las premisas metodológicas sobre las que se sostiene. En la primera parte de este trabajo, situamos «Placer visual y cine narrativo» en el contexto del movimiento feminista británico post-mayo del 68, el cual se caracterizó por el antagonismo entre las feministas funcionalistas, las marxistas-culturalistas y las psicoanalíticas. Asimismo, nos ocupamos de los primeros textos psicoanalíticos de la teoría feminista del cine, escritos por Claire Johnston y Pam Cook (1973-1975), frente a los cuales Mulvey se posiciona en su artículo. Por medio de esta doble contextualización proponemos, en la segunda parte, que si bien Mulvey dice utilizar el psicoanálisis y, de hecho, hace un amplio uso de terminología psicoanalítica, las bases conceptuales de «Placer visual y cine narrativo» son realmente sociológicas, lo cual (tal y como concluimos) es sobre todo palpable en su particular combate contra el Inconsciente, piedra angular del psicoanálisis
 
Laura Mulvey’s «Visual Pleasure and narrative Cinema» (Screen, 1975) is a key essay in the configuration of feminist film theory and its outstanding influence has exceeded this theoretical field. The aim of this historiographical paper is to undertake a critical reading of it in the light of the increasing institucionalization of feminism from the 1980’s onwards. With this in mind, this classic text will be approached from three interrelated angles: its historical context, its theoretical con-text, and the question of the methodological premises on which it holds. In the first section of this paper, «Visual Pleasure and narrative Cinema» is placed within the context of the post-May 68 British feminist movement, which was characterized by the antagonism between the funcionalist feminists, the Marxist-culturalist feminists, and the psychoanalytic feminists. In addition, we offer a reading of the first psychoanalytic essays within feminist film theory written by Claire Johnston and Pam Cook (1973-1975), against which Mulvey positions herself in her essay. Having set in this double contextualization, the second section of this paper is dedicated to put forward the point that, despite Mulvey’s contention that she uses psychoanalysis (she indeed makes extensive use of psychoanalytic terminology), the conceptual basis of «Visual Pleasure and narrative Cinema» are, in fact, sociological. As it is argued in the final part of the paper, this is especially palpable when drawing attention to her particular fight against the Unconscious, the cornerstone of psychoanalysis
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
SECUEN_42_3.pdf
Size
671.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Parrondo Coppel, Eva - González-Hortigüela, Tecla

This item appears in the following Collection(s)

  • Secuencias. Número 42. 2015 [18]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Feminismo y cine: notas sobre treinta años de historia 

    Parrondo Coppel, Eva
    1995
  • La mujer en el cine gótico: Rebeca (Rebecca, Alfred Hitchcock, 1940) 

    Parrondo Coppel, Eva
    2007
  • Políticas de género y representaciones de las mujeres en el cine portugués, 1930-1950 

    Ribeiro, Claudia; Parrondo Coppel, Eva
    2002
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad