El entramado simbólico en el drama Pelléas et Mélisande de Maurice Maeterlinck: Una aplicación de la Poética de lo imaginario
Author
Pujante, DavidPublisher
Universidad Autónoma de MadridDate
2016Citation
Actio Nova 0 (2016): 220-244ISSN
2530-4437Subjects
Maeterlinck; Pelléas et Mélisande; Psicocrítica; Mitocrítica; Poética de lo imaginario; LiteraturaAbstract
This paper’s goal is to figure out the symbolic meaning of Maurice Maeterlinck’s opera magna Pelléas et Mélisande according to Gaston Bachelard, Mircea Eliade and Gilbert Durand’s theoretical approaches. Concerning Bachelard, we will pay attention to his analysis of the relation between images and symbols in literature; we will also take into account Eliade’s theory of the consistency of symbols along the history of human psyche; and we will particularly consider Durand’s Poetic of the Imagining approach and his work The Anthropological Structures of the Imaginary Este trabajo procura desentrañar el significado simbólico de la obra capital de Maurice Maeterlinck Pelléas et Mélisande, atendiendo a las aportaciones que debemos a Gaston Bachelard, en cuanto a las asociaciones de imágenes y símbolos en la literatura; a Mircea Eliade en lo que respecta a la permanencia histórica de símbolos en la historia de la de la
psique humana; y muy especialmente a los planteamientos de la poética del imaginario, con especial atención a la obra de Gilbert Durand Las estructuras antropológicas de lo imaginario
Files in this item
Google Scholar:Pujante, David
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
La obra poética de Julio Herrera y Reissig: su universo imaginario
Amestoy Leal, Beatriz
1992 -
Narrativa de mundos imaginarios: Poética para una épica moderna. De La serpiente de Uróboros a La canción de hielo y fuego
Cáceres Blanco, Roberto
2015-07-01