UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Guía para el uso de la reestructuración cognitiva como un procedimiento de moldeamiento

Author
Froján Parga, María Xesúsuntranslated; Calero Elvira, Anauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud
Publisher
Fundación Veca
Date
2011
Citation
Behavioral Psychology = Psicología Conductual 19.3 (2011): 659-682
 
 
 
ISSN
1132-9483 (print)
Funded by
Parte de este trabajo ha sido financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación en el marco del Plan Nacional de I+D+I 2004-2007 (Proyecto SEJ2007_66537_PSIC) y de I+D+I 2008-2011 (Proyecto PSI2010-15908)
Project
Gobierno de España. SEJ2007-66537; Gobierno de España. PSI2010-15908
Subjects
Reestructuración cognitiva; Debate; Moldeamiento; Interacción clínica; Cognitive restructuring; Socratic method; Shaping; Clinical interaction; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/676577
Rights
© Fundación VECA 2011

Abstract

La modificación de conducta surgió como una alternativa de evaluación y tratamiento asentada en una fuerte base teórica y una sólida fundamentación experimental. La llamada revolución cognitiva supuso la introducción de una serie de variables mediacionales que contribuyeron al alejamiento progresivo de las técnicas de estos principios. El objetivo de nuestra línea de investigación es retomar el análisis de los procesos de aprendizaje que supuestamente subyacen a la intervención, eligiendo para el trabajo que presentamos la técnica de reestructuración cognitiva y, concretamente, el procedimiento de debate. Este estudio fue realizado analizando la conducta verbal de terapeuta y cliente durante la interacción clínica en 65 fragmentos de reestructuración correspondientes a siete casos clínicos. Los resultados del análisis secuencial confirman la hipótesis del moldeamiento según la cual el debate puede formularse como un proceso en el cual el psicólogo va reforzando las verbalizaciones del cliente según se aproximen a la verbalización (racional/adaptativa) final, al tiempo que castiga y/o extingue aquellas que se alejan. A partir de los resultados se sugieren algunas líneas de intervención que podría utilizar el terapeuta en su práctica clínica
 
Behavior modification emerged as an alternative for assessment and treatment founded on strong theoretical and experimental bases. The so-called cognitive revolution marked the introduction of a series of mediational variables that contributed to the progressive deviation of the techniques from these principles. The aim of our line of research is to return to the analysis of the learning processes that presumably underlie intervention, choosing for this work the cognitive restructuring technique and, specifically, the Socratic Method. For this study we analyzed the therapist’s and client’s verbal behavior during the clinical interaction in 65 fragments of cognitive restructuring from seven different clinical cases. Results of sequential analysis support the shaping hypothesis whereby the Socratic Method could be defined as a process in which the psychologist reinforces the client’s verbalizations as they come closer to the final verbalization (rational adaptive); at the same time, the psychologist punishes and / or extinguishes those verbalizations that move away from such verbalization. Some intervention guidelines for the clinical practice of therapists are suggested based on these results
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
guia_frojan_bp_2011.pdf
Size
508.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Froján Parga, María Xesús - Calero Elvira, Ana

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16807]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Conducta verbal de terapeutas y pacientes durante la aplicación de los distintos componentes de la reestructuración cognitiva 

    Calero Elvira, AnaAutoridad UAM; Froján Parga, María XesúsAutoridad UAM; Ruiz Sancho, Elena María; Vargas de la Cruz, Ivette
    2011
  • Functional analysis of the verbal interaction between psychologist and client during the therapeutic process 

    Ruiz Sancho, Elena María; Froján Parga, María XesúsAutoridad UAM; Calero Elvira, AnaAutoridad UAM
    2013-07
  • Descriptive Study of the socratic method: evidence for verbal shaping 

    Calero Elvira, AnaAutoridad UAM; Froján Parga, María XesúsAutoridad UAM; Ruiz Sancho, Elena María; Alpañés Freitag, Manuel
    2013-08-19
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad