UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Las concepciones sobre el proceso de evaluación del aprendizaje de los estudiantes

Title (trans.)
Conceptions about assessment process of students’ learning
Author
Hidalgo, Nina; Murillo Torrecilla, Francisco Javieruntranslated
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2017
Citation
10.15366/reice2017.15.1.007
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 15.1 (2017): 107-128
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2017.15.1.007
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/reice2017.15.1.007
Subjects
Evaluación de estudiantes; Concepciones; Concepciones sobre evaluación; Práctica evaluativa; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/676782
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La evaluación de los estudiantes es una de las prácticas docentes que más inciden en el aprendizaje y desarrollo de los estudiantes, especialmente porque determina su vida presente y futura. Numerosos estudios han evidenciado la relación entre cómo evalúan los docentes y sus concepciones sobre evaluación. Fruto de su importancia, el estudio de las concepciones de evaluación va adquiriendo fuerza en las últimas décadas. Por ello, el presente estudio busca profundizar en los estudios actuales que se centran en conocer las concepciones sobre evaluación. Para lograr dicho objetivo hemos estructurado el artículo en tres partes. En primer lugar, ahondamos en la definición de las concepciones y su concreción en el ámbito educativo y evaluativo. En segundo lugar, revisamos las investigaciones de concepciones sobre evaluación en cuatro direcciones: a) los tipos de concepciones, b) los factores que inciden en su diversidad, c) la relación entre las concepciones y la práctica evaluativa y d) otras investigaciones sobre concepciones. Por último, cerramos el presente trabajo con unas reflexiones acerca de lo que hemos aprendido de los estudios analizados relacionados con las concepciones sobre evaluación así como la propuesta de futuras líneas de investigación centradas en aquello que aún nos queda por saber de las creencias implícitas sobre la evaluación del aprendizaje de los estudiantes
 
Students’ Assessment is one of the teaching practices which most affect into learning and development of students, especially because it determines their present and future life. Numerous studies have demonstrated the relationship between how teachers assess and their conceptions about teacher’ assessment. As a result of its importance, the study of assessment’ conceptions has gained strength in recent decades. Therefore, the present study seeks to deepen into the present studies that focus on knowing the conceptions about assessment. To achieve this goal, we have structured the paper into three parts. Firstly, we delve into the definition of conceptions and their concreteness in the educational and evaluative field. Secondly, we review the group of researches on assessment’ conceptions in four directions: a) types of conceptions, b) factors that affect this diversity, c) the relationship between conceptions and assessment practice, and d) other studies related to conceptions. Finally, we close the present work with some personal reflections about what we have learned from the studies analyzed related to assessment’ conceptions as well as to propose future lines of research centered on what still remains to be known about implicit beliefs of students’ learning’ assessment
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_15_1_7.pdf
Size
355.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Hidalgo, Nina - Murillo Torrecilla, Francisco Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [14439]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La evaluación de estudiantes para la Justicia Social: Una aproximación a las prácticas docentes de Educación Secundaria 

    Hidalgo, Nina; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Hernández-Castilla, Reyes; Martínez-Garrido, Cynthia
    2018
  • Enfoques fundamentantes de la evaluación de estudiantes para la justicia social 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Hidalgo, Nina
    2015
  • La evaluación de estudiantes como práctica política y social en tiempos neoliberales 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Hidalgo, Nina
    2015
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram