UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Liderazgo para el aprendizaje: ¿Qué tareas de los directores y directoras escolares son las que más inciden en el aprendizaje de los estudiantes?

Title (trans.)
Leadership for learning: What are the principals’ tasks that most impact in the student learning?
Author
Murillo Torrecilla, Francisco Javieruntranslated; Hernández Castilla, María Reyesuntranslated
Date
2015-03-29
Citation
10.7203/relieve.21.1.5015
RELIEVE 21.1 (2015): art.1
 
 
 
ISSN
1134-4032 (online)
DOI
10.7203/relieve.21.1.5015
Subjects
Dirección escolar; Distribución de tiempo; Organización escolar; Educación primaria; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/676908
Rights
© RELIEVE

Abstract

El estudio sobre la distribución del tiempo de los directores escolares y sus efectos sobre el desempeño de los estudiantes es una productiva línea de investigación educativa que ha aportado datos interesantes para la mejora de los centros educativos. El presente estudio busca determinar la incidencia de la distribución del tiempo de los directivos escolares en el desempeño de sus estudiantes, e identificar los factores que inciden sobre dicha distribución. Para ello se hace una explotación especial de la Evaluación General Diagnóstica de Primaria realizada en España en 2009. Los resultados indican que los estudiantes de los centros cuyos directores dedican más tiempo a tareas pedagógicas obtienen significativamente mejores resultados que los que dedican a actividades administrativas. También que el género, edad y formación para el desempeño del directivo, así como la titularidad y el tamaño del centro son factores que inciden en la distribución de su tiempo.
 
The study of the time allocation of school principals and their effects on the performance of their students is a productive research line that has provided interesting educational information to school improvement. This study aims to determine the incidence of time allocation of school principals in the performance of their students, and to identify the factors that influence the distribution. For that purpose, special data mining of the General Diagnostic Primary Assessment held in Spain in 2009. The results show that students in schools whose principals spend more time on educational tasks get significantly better results than those who spend on administrative activities. Also gender, age and specific training for being principal, and the school ownership and size are factors than influence on time allocation.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
liderazgo_murillo_relieve_2015.pdf
Size
335.5Kb
Format
PDF
Thumbnail
Name
leadership_murillo_relieve_2015.pdf
Size
353.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Murillo Torrecilla, Francisco Javier - Hernández Castilla, María Reyes

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17750]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Lecciones aprendidas de la evaluación de directores/as escolares en España 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Hernández Castilla, María ReyesAutoridad UAM
    2011-11
  • Hacia una evaluación del desempeño docente no universitario en España: lecciones aprendidas de la evaluación de directores/as escolares 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Hernández Castilla, María ReyesAutoridad UAM
    2012
  • Liderazgo escolar, un elemento clave en la promoción de la educación para la justicia social 

    Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM; Hernández Castilla, María ReyesAutoridad UAM
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad