UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

La competencia emprendedora como tendencia educativa supranacional en la Unión Europea

Title (trans.)
Entrepreneurial competence as a supranational educational trend in the European Union
Author
Manso, Jesús; Thoilliez, Bianca
Publisher
Sociedad Española de Pedagogía
Date
2015
Citation
10.13042/Bordon.2015.67106
Bordón 67.1 ( 2015): 85-99
 
 
 
ISSN
0210-5934 (print); 2340-6577 (online)
DOI
10.13042/Bordon.2015.67106
Subjects
Educación internacional; Políticas educativas; Aprendizaje basado en competencias; Espíritu emprendedor; Desarrollo curricular; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/677317
Rights
© Sociedad Española de Pedagogía

Abstract

Los organismos internacionales son cada vez más importantes en la definición de las agendas políticas en materia educativa, siendo el aprendizaje por competencias un claro ejemplo de estos procesos de globalización educativa. Del conjunto de ocho Competencias Clave definidas por la Unión Europea, la “iniciativa y el espíritu emprendedor” está despertado un gran interés. El artículo tiene como principal objetivo definir y analizar el significado preciso que se da a la competencia emprendedora, desde una doble perspectiva: político-educativa y pedagógica. MÉTODO. Dado el enfoque conceptual de esta investigación, la metodología seguida ha consistido fundamentalmente en el análisis de las principales políticas europeas y nacionales en materia de educación de la competencia emprendedora. RESULTADOS. Queda enmarcado el desarrollo del espíritu emprendedor dentro del marco europeo de las Competencias Clave, junto con una aclaración teórica sobre el sentido pedagógico de desarrollar en los centros escolares dicha competencia desde la consideración de las principales aportaciones de los entrepreneurial studies. Se incluye un análisis comparado sobre su articulación curricular en un total de quince países europeos (incluido España). DISCUSIÓN. El artículo concluye discutiendo algunos de los desafíos y oportunidades que representa incorporar esta competencia a los sistemas educativos contemporáneos.
 
International organizations are increasingly important in the process of defining political agendas for education, and competency-based learning is a clear example of these processes of educational globalization. Out of the eight key competences established by the European Union, “initiative and entrepreneurship” is getting a lot of attention. The primary goal of this paper is to analyze and define the precise meaning given to entrepreneurial competence from both a political and aneducational perspective. METHOD. Given the conceptual approach of this research, the methodology consisted primarily of the analysis of the main European and national educational policies on entrepreneurship education. RESULTS. Entrepreneurship education is part of the European framework of key competences, together with a theoretical clarification of the educational meaning of developing this particular competence at schools. As background for this clarification, some relevant contributions within entrepreneurial studies are considered. A comparative analysis on the curricular articulation of entrepreneurship education in a total of fifteen EU countries (Spain included) is also presented. DISCUSSION. The paper concludes by discussing some of the challenges and opportunities that incorporating entrepreneurship education within our contemporary educational systems may imply.
 
Les organisations internationales sont de plus en plus importantes dans la définition des agendas politiques en matière d’éducation. L’apprentissage par compétences est un exemple clair de ce processus de mondialisation de l’éducation. Entre l’ensemble des huit compétences clés définies par l’Union Européenne, celle de « l’esprit d’initiative et d’entreprise suscite beaucoup d’intérêt ces derniers temps. L’article a comme premier but d’analyser et de définir le sens précis donné à la compétence entrepreneuriale d’après un point de vue au même temps politique et pédagogique. MÉTHODE. Compte tenu de l’orientation conceptuelle de cette recherche, la méthodologie suivie a consisté principalement à l’analyse des principales politiques européennes et nationales sur l’éducation de la compétence de l’esprit entrepreneurial. RESULTATS. L’article introduit l’esprit entrepreneurial dans le cadre européen des compétences clés, avec une clarification théorique envers le sens pédagogique de développer cette compétence dans les écoles, tout en examinant les principales contributions des entrepreneurial studies. Une analyse comparative sur l’articulation des curricula dans un total de quinze pays européens est offerte (dont l’Espagne en est un d’entre eux). DISCUSSION. L’article conclut avec une discussion autor de quelques défis et des opportunités que représente l’incorporation de cette compétence aux systèmes éducatifs contemporains.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
competencia_ayuso_b_2015.pdf
Size
1.634Mb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Manso, Jesús - Thoilliez, Bianca

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15094]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Competencias clave como tendencia de la política educativa supranacional de la Unión Europea 

    Valle, Javier; Manso, Jesús
    2013
  • Estudio supranacional y comparado de la formación inicial del profesorado en la Unión Europea 

    Manso, Jesús; Matarranz, María; Valle, Javier M.
    2019-07
  • Análisis supranacional de la política educativa de la Unión Europea 2000-2015. Hacia un Espacio Europeo de Educación 

    Matarranz García, María
    2017-09-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram