Psychometric properties of the reading comprehension test ECOMPLEC.Sec
Title (trans.)
Propiedades psicométricas de la prueba de compresión lectora ECOMPLEC.SECEntity
UAM. Departamento de Psicología Básica; UAM. Departamento de Psicología Social y MetodologíaPublisher
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de AsturiasDate
2016Citation
10.7334/psicothema2015.92
Psicothema 28.1 (2016): 89-95
ISSN
0214-9915 (print); 1886-144X (online)DOI
10.7334/psicothema2015.92Funded by
This work has been funded by MINNECO PSI2013- 47219-P projectProject
Gobierno de España. PSI2013- 47219-PSubjects
Psychometric properties; ECOMPLEC.Sec; Reading comprehension test; Bifactor model; Propiedades psicométricas; Test de comprensión lectora; Modelo bifactorial; PsicologíaRights
Copyright © 2016 PsicothemaAbstract
Background: ECOMPLEC.Sec is a reading comprehension test for secondary students, conceived from a multidimensional perspective in line with large-scale educational surveys such as PISA or PIRLS. The objective of this study was to validate the theoretical model of ECOMPLEC. Sec. A bifactor model that postulates the existence of a general reading
comprehension factor and three specifi c factors provided a good fi t to the data. Method: 1,912 adolescents (13-18 years) participated in this study. Data analysis included construct validity via confi rmatory factor analysis, and factors were regressed onto observed covariates for the interpretation of the constructs. Reliability was calculated from a non-linear SEM in order to justify the interpretability of the observed scale and subscale
scores. Results: The bifactor model exhibited a signifi cantly better fi t to the data than the second-order model. Furthermore, construct validity analysis suggests the existence of specifi c reading comprehension factors. Finally, the reliability study also supports the idea of using a total score to obtain a measure of reading comprehension. Conclusions: ECOMPLEC. Sec displays a valid parsimonious factor structure, as well as metric
properties that make it a suitable tool to assess reading comprehension Antecedentes: ECOMPLEC.Sec es una prueba de comprensión lectora para estudiantes de Secundaria concebido desde una perspectiva multidimensional en consonancia con las pruebas educativas de gran escala como PISA o PIRLS. El objetivo de este estudio fue la
validación del modelo teórico de ECOMPLEC.Sec. Un modelo bifactorial que presupone la existencia de un factor general de comprensión lectora y tres factores específicos ajustó adecuadamente a los datos. Método: 1.912 adolescentes (edades entre 13-18 años) participaron en este estudio. Los análisis estadísticos incluyen un análisis factorial
confirmatorio cuyos factores se predicen por cuatro covariables con el fi n de aportar
significado a los constructos. La fiabilidad se abordó desde un modelo no lineal SEM
para ayudar en la interpretación de las puntuaciones observadas de las escalas y subescalas. Resultados: el modelo bifactorial exhibió un ajuste significativamente mejor que el modelo factorial de segundo orden. Las evidencias de validez de constructo apuntan a la existencia de factores específi cos de comprensión lectora. Conclusiones: ECOMPLEC.Sec
muestra una estructura factorial parsimoniosa junto con unas propiedades psicométricas que hacen de ella una prueba adecuada para evaluar la comprensión lectora
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Google Scholar:Olmos Albacete, Ricardo
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León Gascón, José Antonio
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Martín Arnal, Lorena Alicia
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Moreno Pérez, José David
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Escudero, Inmaculada
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Sánchez Sánchez, Fernando
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2021-12-01