The factor structure of the Posttraumatic Growth Inventory in parents of critically ill children
Title (trans.)
La estructura factorial del Inventario de Crecimiento Postraumático en padres de niños críticamente enfermosEntity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la SaludPublisher
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de AsturiasDate
2016Citation
10.7334/psicothema2016.162
Psicothema 28.4 (2016): 495-503
ISSN
0214-9915 (print); 1886-144X (online)DOI
10.7334/psicothema2016.162Subjects
Posttraumatic growth inventory; Pediatric intensive care; Parents; Factor structure; Structural validity; Inventario de crecimiento postraumático; Cuidados intensivos pediátricos; Estructura factorial; Validez estructural; PsicologíaRights
Copyright © 2016 PsicothemaAbstract
Background: Posttraumatic growth (PTG) was conceptualized as consisting of changes in three broad dimensions; Self, interpersonal relationships, and philosophy of life. The aim of this study is to analyze the factor structure of the Posttraumatic Growth Inventory (PTGI) in a sample of parents whose children had survived a critical hospitalization in order to
consider the structural validity of the PTGI scores for this population and to report our understanding of PTG as a construct. Methods: 143 parents completed the PTGI 6 months after their child’s discharge from pediatric intensive care. The PTGI scores’ factor structure was studied through confi rmatory factor analyses (CFA) of different models supported in prior research, followed by an exploratory principal component analysis (PCA).
Results: Prior models tested through CFA did not provide an acceptable fi t for our data. Through exploratory PCA, three components emerged that explained 73.41% of the variance; personal growth, interpersonal growth and transpersonal growth. Subsequent CFAs on this three-factor model showed that a bifactor model had the best fi t. Conclusion: Although the PTGI scores have shown slightly different factor structures among diverse
populations, the three dimensions initially theorized appear to be robust, which supports the structural validity of its scores Antecedentes: el crecimiento postraumático (CPT) se defi nió originalmente como la ocurrencia de cambios en tres dimensiones: personal, relaciones interpersonales y filosofía
de vida. El objetivo de este estudio es analizar la estructura factorial de las puntuaciones del Inventario de Crecimiento Postraumático (PTGI) en una muestra de padres cuyos hijos sobrevivieron a una hospitalización en cuidados intensivos pediátricos para explorar la validez estructural en esta población e incrementar nuestra comprensión de este fenómeno. Método: 143 padres completaron el PTGI 6 meses después del alta de su hijo de cuidados intensivos. La estructura factorial de las puntuaciones en el PTGI se estudió mediante análisis factoriales confi rmatorios (AFC) de los diferentes modelos que habían emergido en estudios previos, seguido de un análisis exploratorio de componentes principales (ACP). Resultados: los modelos previos no proporcionaron un ajuste aceptable a nuestros datos. Mediante ACP emergieron tres componentes que explicaron el
73,41% de la varianza; crecimiento personal, crecimiento interpersonal y crecimiento transpersonal. Posteriores AFCs de este último modelo mostraron que un modelo bifactor obtuvo el mejor ajuste. Conclusión: aunque las puntuaciones del PTGI haya mostrado estructuras factoriales distintas en diferentes poblaciones, las tres dimensiones originalmente teorizadas son consistentes, lo que apoya su validez estructural
Files in this item
Google Scholar:Rodríguez Rey, Rocío
-
Alonso Tapia, Jesús
-
Kassam-Adams, Nancy
-
Garrido Hernansaiz, Helena
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Calidad de las presentaciones de diapositivas en la docencia universitaria
Garrido-Hernansaiz, Helena; Cantero-García, María; Rodríguez-Rey, Rocío; Alonso-Tapia, Jesús
2018 -
Experiencia docente de introducción de prácticas informatizadas en la asignatura "Evaluación Psicológica I" del Grado en Psicología: Efectos sobre el aprendizaje del alumnado
Rodríguez-Rey, Rocío; Garrido-Hernansaiz, Helena; Cantero-García, María; Alonso-Tapia, Jesús
2018-05