Desear muros
Title (trans.)
Desiring wallsAuthor
Brown, WendyPublisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Estudios de Relaciones Internacionales (GERI)Date
2012-02Citation
Relaciones Internacionales 19 (2012): 123-147ISSN
1699-3950Subjects
Muros; Fronteras; Subjetividad; Identidad; Globalización; DerechoEsta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Abstract
Este fragmento es el capítulo de un libro de Wendy Brown que trata de ofrecer unas pautas teóricas para poder explicar la proliferación de los muros internacionales en las últimas décadas. Describe una de las contradicciones de la globalización liberal (un proceso de integración global provocado por la libre circulación de capital, bienes y personas), sosteniendo que estas construcciones representan un intento fracasado de revertir sus efectos para volver a imponer el poder del Estado-nación. Este texto explora las posibles explicaciones sobre por qué existe un deseo de tener muros en la modernidad tardía. En particular, Wendy Brown analiza si se podría relacionar este fenómeno con las nociones de defensa identitaria en el trabajo psicoanalítico de Sigmund y Anna Freud. Brown argumenta que los muros sirven para reforzar la identidad y la soberanía perdida por el estado-nación a causa de la globalización, y que ofrecen monumentos visuales que esconden la crisis del poder soberano fortaleciendo la idea de que estos pueden parar los efectos de la globalización This fragment is part of a book that tries to offer theoretical insights that may allow us to explain the proliferation of international walls over the last decades. It describes one of the contradictions of liberal globalisat
ion (a process of global integration provoked by the free movement of capital, goods and people), arguing that these constructions represent a failed attempt at reversing its effects in order to impose the Nation-states power. This chapter explores possible explanations for why there is a desire for walls in late modernity. In particular, Wendy Brown analyses whether it would be possible to relate this phenomenon to the notions of identity defense developed in the psychoanalytic work of Sigmund and Ana Freud. Brown argues that walls serve to supplement the identity and sovereignty lost by the Nation-state, caused by globalization, in offering visual monuments that hide sovereign powers crisis and reinforce the idea that it can stop globalisation’s effects.
Files in this item
Google Scholar:Brown, Wendy
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Implementing an eleven year through-train model to complete Primary and Secondary Education: creating a platform for accommodating the newest pedagogical practices and technologies in school
Yau, Paul Y. H.; Luk, Miranda S. P.; Lee, Fanny K. F.; Lau, Wendy Y. Y.; Chan, Eva S. Y.; Chui, Joseph Y. W.
2005 -
Implementing an eleven year through-train model to complete Primary and Secondary Education: an innovative curriculum design, and optimizing the roles of subject specialists in the early learning stages
Yau, Paul Y. H.; Luk, Miranda S. P.; Lee, Fanny K. F.; Lau, Wendy Y. Y.; Chan, Eva S. Y.; Chui, Joseph Y. W.
2005 -
Implementing an eleven year through-train model to complete Primary and Secondary Education , is it possible? Why Not? : some challenges and principles
Yau, Paul Y. H.; Luk, Miranda S. P.; Chui, Joseph Y. W.; Lau, Wendy Y. Y.; Chan, Eva S. Y.; Lee, Fanny K. F.
2005