UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Ventajas competitivas de las empresas de telefonía móvil en América Latina: Análisis desde la perspectiva de los grupos estratégicos

Author
García-Ochoa Mayor, Mónica; Bajo Davó, Nuria; Roux Martínez, Félix
Entity
UAM. Departamento de Financiación e Investigación Comercial
Publisher
Fondo de Cultura Económica
Date
2015
Citation
El Trimestre Económico 82(1).325: 89-116
 
 
 
ISSN
0041-3011
Funded by
Plan Nacional I+D+i 2008-2011. Referencia ECO2010-19787
Project
Ministerio de Ciencia e Innovación de España. ECO2010-19787
Subjects
Grupos estratégicos; Sector de telefonía móvil; América Latina; Desempeño; Análisis clúster; Ventajas competitivas; Economía; Empresa
URI
http://hdl.handle.net/10486/677554

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo del presente artículo es estudiar la estructura de la industria de telefonía móvil en los países latinoamericanos, identificando la existencia de grupos estratégicos así como analizando las diferencias de desempeño empresarial entre los mismos. El propósito final es identificar las ventajas competitivas de los grupos con mejor desempeño, así como las estrategias que les han llevado a conseguirlo. El análisis empírico se ha llevado a cabo utilizando datos de una muestra de las 22 empresas latinoamericanas con mayor capitalización bursátil de la industria en el año 2013. Los resultados revelan la existencia de cinco grupos estratégicos y la presencia de diferencias significativas en el desempeño empresarial intergrupal. Las variables determinantes de las ventajas competitivas de los grupos con mejor desempeño son la cuota de mercado, el número de suscriptores y la fidelidad de los clientes.
 
The purpose of this work is to study the structure of the mobile phone industry in Latin American countries, identifying the existence of strategic groups and analyzing business performance differences between them. The final aim is to find the competitive advantages of the groups identified and the strategies that have led them to achieve them. The empirical research was carried out using data from a sample of the 22 largest Latin American firms of the industry in terms of market capitalization in 2013. The results reveal the existence of five strategic groups and significant performance differences between them. The determinant variables of the competitive advantages of the best performing groups are the market share, the number of subscribers, and the customer loyalty.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
Telefonia_Garcia_ETE_2015.pdf
Size
5.585Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:García-Ochoa Mayor, Mónica - Bajo Davó, Nuria - Roux Martínez, Félix

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16807]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis estratégico del sector asegurador europeo: (estudio de ventajas competitivas en la Región Ibérica) 

    Figueirêdo Almaça, José António
    1997
  • Análisis estratégico de la banca privada en España: estudio comparado de ventajas competitivas 

    Rodríguez Antón, José MiguelAutoridad UAM
    1989
  • Un análisis conductual en Millenials usuarios de telefonía móvil 

    García Lirios, Cruz; Hernández Romero, Guillermina; Hernández, Jorge
    2017-12
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad