UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

El test de creatividad infantil (TCI): evaluando la creatividad mediante una tarea de encontrar problemas

Title (trans.)
The child creativity test (TCI): assessing creativity through a problem finding task
Author
Romo Santos, Manuelauntranslated; Alfonso-Benlliure, Vicente; Sanchez-Ruiz, María-José
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica
Date
2016-03-10
Citation
10.1016/j.pse.2016.01.005
Psicología Educativa 22.2 (2016): 93-101
 
 
 
ISSN
1135-755X (print); 2174-0526 (online)
DOI
10.1016/j.pse.2016.01.005
Subjects
Creatividad infantil; Descubrimiento de problemas; Pensamiento divergente; Evaluación de la creatividad; Desarrollo de la creatividad; Children’s creativity; Problem finding; Divergent thinking; Creativity assessment; Creativity development; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/677645
Note
Reconocimiento-No comercial-SinObraDerivada
Rights
© 2016 Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Los tests de pensamiento divergente no atienden generalmente a la naturaleza compleja de la creatividad y se centran en el producto final o solución del problema, obviando fases previas del proceso creativo como la búsqueda y formulación del problema. El presente estudio adopta el modelo de problem-finding y plantea una nueva medida de la creatividad para ninos ˜ de educación primaria (6-12 anos). ˜ Se expone la fundamentación teórica así como el proceso de diseno, ˜ construcción y validación de la prueba a través de diferentes estudios. El Test de Creatividad Infantil (TCI) evalúa el proceso creativo a partir de una tarea estructurada en dos fases: formulación y solución del problema. El test considera no sólo el resultado final (un dibujo) sino las fases previas que llevan a alcanzarlo. Los resultados muestran una fiabilidad y validez satisfactorias de las puntuaciones de la prueba. Se concluye que el TCI tiene unas propiedades psicométricas robustas y puede ser una herramienta útil para predecir el comportamiento creativo de los ninos ˜ en educación primaria
 
Divergent thinking tests do not generally address the complex nature of creativity but rather focus on the final product or solution of a problem, overlooking the previous stages of the creative process such as the discovery and formulation of a problem. The present study adopts the lrsquo;problem finding’ model and presents a new measure of creativity in children in primary education (6-12 years old). This paper presents the theoretical foundations as well as the process of designing, developing, and validating the test through different studies. The Child Creativity Test (TCI in Spanish) evaluates the creative process through a task structured in two stages: formulation and solution of a problem. The test considers not only the final output (a drawing), but also the previous phases that lead to it. Results show satisfactory validity and reliability of the test scores. It is concluded that the TCI has robust psychometric properties and can be a useful tool to predict creative behavior in primary school children
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
test_romo_pe_2016.pdf
Size
63.92Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Romo Santos, Manuela - Alfonso-Benlliure, Vicente - Sanchez-Ruiz, María-José

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17171]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Creativity development trajectories in elementary education: differences in divergent and evaluative skills 

    Alfonso-Benlliure, Vicente; Romo Santos, ManuelaAutoridad UAM
    2015-11-27
  • La formación matemática del profesor y la creatividad de los alumnos de educación infantil 

    Sánchez Segura, María Dolores
    2012
  • Tocilizumab in visual involvement of giant cell arteritis: a multicenter study of 471 patients 

    Loricera, Javier; Castañeda Sanz, SantosAutoridad UAM; Moriano, Clara; Narváez, Javier; Aldasoro, Vicente; Maiz, Olga; Melero, Rafael; Villa, Ignacio; Vela, Paloma; Romero-Yuste, Susana; Callejas, José L.; Miguel, Eugenio de; Galíndez-Agirregoikoa, Eva; Sivera, Francisca; Fernández-López, Jesús C.; Galisteo, Carles; Ferraz-Amaro, Iván; Sánchez-Martín, Julio; Sánchez-Bilbao, Lara; Calderón-Goercke, Mónica; Casado, Alfonso; Hernández, José L.; González-Gay, Miguel A.; Blanco, Ricardo
    2022-07-22
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad