UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

La escuela rural en la formación de maestros y maestras de educación primaria : Una mirada desde la educación física

Author
Chaparro Aguado, Francisca
Advisor
Santos Pastor, M. Luisauntranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Date
2017-01-24
Subjects
Profesores - Formación profesional - Tesis doctorales; Escuelas rurales - Tesis doctorales; Educación física - Didáctica - Tesis doctorales; Deportes
URI
http://hdl.handle.net/10486/677678
Note
Tesis Doctoral inédita leída en la Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Formación de Profesorado y Educación, Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana. Fecha de lectura: 24-01-2017

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La investigación que presentamos con el título “La Escuela Rural en la Formación de maestros y maestras de Educación Primaria: una mirada desde la Educación Física” tiene por objeto conocer cuál es el protagonismo de la Escuela Rural en la formación de maestros/as de Educación Física. Los principales propósitos que perseguimos son: (1) Conocer y comprender la consideración de la Escuela Rural en la formación del/de la maestro/a de Primaria, desde la mirada de la Educación Física. (2) Identificar los tópicos que aparecen con frecuencia en el discurso de los/las docentes, sobre las implicaciones que tiene la Educación Física en la Escuela Rural, sus limitaciones y posibilidades. (3) Conocer los escenarios formativos existentes sobre la Educación Física en la Escuela Rural, valorando sus implicaciones en el desarrollo profesional del/de la docente. (4) Identificar los aspectos claves para la mejora de las competencias del/de la docente en Educación Física en la Escuela Rural. Se trata de una investigación de corte cualitativo, empleando el estudio de caso colectivo o multicaso instrumental, desde el modelo conceptual propuesto por Stake (1998). Los grandes temas de investigación, denominados ISSUES, se centran en 1: ¿La ER es un escenario presente en la formación de los maestros y las maestras en Educación Física? 2: ¿Cuáles son las posibilidades y limitaciones que tiene el maestro/a de EF para desarrollar su materia en el contexto de la Escuela Rural? 3: ¿Sería posible definir algunas líneas de actuación para mejorar las competencias del/de la docente de Educación Física en la Escuela Rural? Estos tres issues nos han llevado hasta el “QUINTAIN”, o el fin último de la investigación, planteado en forma de interrogante: ¿Podríamos hacer algunas recomendaciones para la consideración y el tratamiento de la Educación Física en la Escuela Rural en los Planes de Formación del maestro/a? Desde este modelo, también se ha formulado el “ASERTO”, que a modo de hipótesis, ha sido corroborado a lo largo del estudio y que ha requerido de una respuesta guiada por las declaraciones temáticas y las preguntas informativas. Este aserto se ha centrado en: “Consideramos que la Escuela Rural debe ser un escenario (contexto) incluido en la formación de maestros/as de Educación Física, de modo que es preciso formular algunas consideraciones para el desarrollo de las competencias de los/as maestros/as de Educación Física en relación con la Escuela Rural”. Para ello se han utilizado diferentes técnicas para la recogida de información (entrevistas, grupos focales, análisis de documentos), la cual que se ha organizado, analizado e interpretado, buscando el rigor científico del estudio, teniendo en cuenta la consideración ética.
 
The research entitled “The Rural School in Primary Education teachers’ training: a look from Physical Education” aims to determine which is the role of Rural School in Physical Education teachers’ training. The aims of this research are: (1) Understand the role of Rural School in Primary Education teachers’ training, from Physical Education perspective. (2) Identify the topics that frequently appear in teachers’ discourse about the implications, limitations and possibilities of Physical Education in Rural School. (3) Know the existing training scenarios on Physical Education in Rural School, assessing their implications on teachers’ professional development. (4) Identify key aspects to improve the competences of Physical Education teachers in Rural School. This is a qualitative research, employing a collective case study or instrumental multicase, from Stake’s (1998) conceptual model. The major research topics, called ISSUES, are focused on 1: Is Rural School a current scenario in Physical Education teachers’ training? 2: What are the possibilities and limitations of Physical Education teachers to develop their subject in the Rural School landscape? 3: Would it be possible to define some lines of action to improve the competences of Physical Education teachers in Rural School? These three issues have led us to the “QUINTAIN”, or the final aim of the research, proposed as a question: Could we make some recommendations for the consideration and treatment of Physical Education in Rural School in teachers’ Training Plans? From this model, the “ASERTO” has also been formulated. As a hypothesis, it has been corroborated throughout the study and has required a guided response to thematic declarations and informational questions. This aserto has been focused on: “We consider that Rural School should be a scenario (context) included in Physical Education teachers’ training, in such a way that some considerations should be formulated for the development of Physical Education teachers’ competences related with Rural School”. To this purpose, different techniques to collect information have been used (interviews, focus group, document analysis). They have been organized, analyzed and interpreted; seeking the scientific rigor of the study and taking into account ethical considerations.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
chaparro_aguado_francisca.pdf
Size
10.19Mb
Format
PDF
Description
Texto de la Tesis Doctoral

Refworks Export

Google™ Scholar:Chaparro Aguado, Francisca

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19712]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La maestra de Educación Física en los libros de texto de primaria 

    Moya-Mata, I.; Ros, C.
    2019
  • Evaluación de la salud psicosocial en una sesión de educación física 

    Chaparro Aguado, F; Pérez Curiel, Ana; Sanz Arroyo. P.
    2012
  • Inclusión de los objetivos de desarrollo sostenible en el currículum de Educación primaria y secundaria en escuelas rurales de Zaragoza 

    Dieste, Belén; Coma, Teresa; Blasco-Serrano, Ana Cristina
    2019-05
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad