UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Divergencias del alumnado y del profesorado universitario sobre las dificultades para aplicar la evaluación formativa

Title (trans.)
Differences of students and faculty on the difficulties to implement the formative assessment
Author
Romero Martín, Rosario; Castejón Oliva, Francisco Javieruntranslated; López-Pastor, Víctor
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universitat de València
Date
2015
Citation
10.7203/relieve.21.1.5169
RELIEVE 21. 1 (2015): ME5
 
 
 
ISSN
1134-4032
DOI
10.7203/relieve.21.1.5169
Subjects
Evaluación Formativa; Evaluación participativa; Educación Superior; Percepción del estudiante universitario; Percepción del docente; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/677794
Rights
© Copyright, RELIEVE

Abstract

La evaluación formativa supone un claro cambio en la forma de plantear la evaluación en la docencia universitaria. Su aplicación no está exenta de cierta controversia, y sobre todo de dificultades, que hacen que alumnado y profesorado tengan distintas perspectivas. El objetivo del presente estudio ha sido comprobar las divergencias del alumnado y del profesorado cuando se diseña y se ponen en práctica sistemas de evaluación formativa. Se ha utilizado un cuestionario para el alumnado (N=3013) y los informes elaborados por el profesorado (N=46) aplicados durante el curso 2012-13. Los resultados muestran que la evaluación formativa es bastante exigente para el alumnado, aunque también muestran una alta satisfacción del alumnado con la misma, particularmente con la calificación. Un inconveniente que refleja el alumnado parece ser la acumulación de trabajo al final del proceso, lo cual resulta paradójico y requiere de una investigación más profunda en el futuro. El profesorado también muestra una alta satisfacción con este tipo de evaluación, aunque tengan una mayor carga de trabajo. Se observan escasas discrepancias entre los dos colectivos (alumnado y profesorado). En el estudio se proponen recomendaciones de puesta en práctica en cuanto al diseño y la planificación para investigaciones futuras. Las limitaciones se observan en cuanto a la población participante en el estudio, con el fin de que puedan generalizarse los resultados.
 
Formative Assessment shows a clear change in how to approach the evaluation of university teaching. The application of Formative Assessment is not without some controversy, and above all difficulties due to students and teachers having different perspectives. The objective of the present study was to check the differences of students and teachers when formative assessment systems are designed and put into practice. A questionnaire was used for students (N = 3013) and a report prepared by the teachers (N = 46). Both were taken from the academic year 2012-13. The results show that formative assessment is quite demanding for students, but also that students are highly satisfied with it, particularly with grades. A problem that the students reflect seems to be the accumulation of work at the end of the process, which is paradoxical and will requires further research in the future. Teachers also show a high satisfaction with this type of assessment, even if they have a greater workload. There are few differences between the two groups (students and teachers). The study proposes recommendations for implementation in terms of design and planning for future research. The limitations of the research can be seen in terms of participating in the study population, so the results can be generalized.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
divergencias_romero_r_2015.pdf
Size
271.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Romero Martín, Rosario - Castejón Oliva, Francisco Javier - López-Pastor, Víctor

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17246]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Evaluación formativa, competencias comunicativas y TIC en la formación del profesorado 

    Romero Martín, Rosario; Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; López-Pastor, Víctor-Manuel; Fraile-Aranda, Antonio
    2017
  • Evaluación formativa y rendimiento académico en la formación inicial del profesorado de Educación Física 

    Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; López-Pastor, V.M.; Julián Clemente, José Antonio; Zaragoza Casterad, J.
    2011
  • Implicar al alumnado en la evaluación en la formación Inicial del profesorado?: un estudio de caso 

    López-Pastor, Víctor Manuel; Castejón, Javier; Pérez-Pueyo, Ángel
    2012-06-15
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad