La cuestión del sujeto en la fenomenología existencial de Jean Paul Sartre
Title (trans.)
The subject in the existential phenomenology of Jean Paul SartreAuthor
Álvarez González, EduardoEntity
UAM. Departamento de FilosofíaPublisher
Universidad de Antioquia, Instituto de FilosofíaDate
2008Citation
Estudios de filosofía 38 (2008): 9-45ISSN
0121-3628 (print); 2256-358X (online)Subjects
Sujeto; Objeto; Conciencia; Yo; Fenomenología; FilosofíaAbstract
El presente artículo examina la concepción del sujeto en el pensamiento de Jean Paul Sartre. Dicho
examen se lleva a cabo, por motivos históricos y conceptuales, apelando directa e indirectamente a
la filosofía de Heidegger, Husserl, et.al., siendo éste último el bastión, alterno a Sartre mismo, más
importante para el desarrollo del presente texto. Así, dicho análisis del concepto de sujeto, y de sus
implicaciones y conceptualizaciones fenomenológicas, se lleva a cabo a través del estudio de varias
formas de conciencia: la conciencia del objeto, referida a algo distinto de sí misma, y la conciencia de sí,
que, al mismo tiempo, se dice de dos formas distintas, a saber: 1. Como conciencia refleja, no reflexiva;
y 2. Como conciencia reflexiva. Gracias a esta distinción y análisis de conceptos como Yo, conciencia y
sujeto, Sartre se convierte en un crítico de la filosofía moderna del sujeto y, como consecuencia de ello,
con el pensamiento sartreano se llega a la convicción de que lo único real es la conciencia, no el mero
Yo. Por tanto, el tratamiento husserliano de la conciencia –que Sartre compartirá-, entendida ésta como
una constante actividad intencional, devendrá, necesariamente, en el primado del sujeto, pues el sentido
de los fenómenos se origina, finalmente, en él The present article examines the concept of “subject” in Jean Paul Sastre`s thought. This examination,
due to historical and conceptual reasons, is based directly and indirectly in both Heidegger and Husserl`s
philosophies (and on other`s as well). Husserl`s Philosophy is the main foundation, which alternates
with Sartre`s Philosophy, it is most important for the present text. So, the said analysis of the concept of
“subject” and its implications and its phenomenological conceptualizations, is made undergoing the study
of various forms of conscience: the conscience of the object, referred to something other than itself, and
the conscience of oneself, which at the same time, is said in two different ways, that is: 1. as a reflexed,
and not reflexive, conscience and 2. As reflexive conscience. Thanks to this said distinction and analysis
of concepts such as I, conscience and subject, Sastre becomes a critic of Modern Philosophy of the
Subject and, as a consequence of it, with sartrean thought one reaches the conviction that conscience is the only real, and not mere I. Therefore, the husserlian treatment of conscience – which Sastre will come
to share -, understood as a constant intentional activity, will become, necessarily, in the priority of the
subject since the sense of the phenomena originates, ultimately, in the subject
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