UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 10, num. 01. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • RIEE: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa
  • RIEE. Vol. 10, num. 01. 2017
  • View Item

Creación, desarrollo y resultados de la aplicación de pruebas de evaluación basadas en estándares para diagnosticar competencias en matemática y lectura al ingreso a la universidad

Title (trans.)
Creation, development and assessment tests standards-based application results to diagnose math and reading skills to university entrance
Author
Rodríguez Morales, Pilar
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2017
Citation
10.15366/riee2017.10.1.005
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa 10.1 (2017): 89-107
 
 
 
ISSN
1989-0397
DOI
10.15366/riee2017.10.1.005
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/riee2017.10.1.005
Subjects
Pruebas diagnósticas; Prueba de matemática; Prueba de lectura; Ingreso a la universidad; Estándares académicos; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678005

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El artículo presenta el proceso de creación y desarrollo de pruebas de evaluación de las competencias en Matemática y Lectura para el nivel de ingreso a la Universidad y su aplicación a los ingresantes a los Centros Universitarios Regionales de la Universidad de la República (Uruguay) que atraen a un perfil de estudiantes con vulnerabilidad social y académica. La metodología utilizada para el desarrollo de las pruebas implicó la creación y establecimiento de estándares de contenido a través de grupos de expertos. La clasificación en los estándares de desempeño se obtuvo a través de un método nuevo propuesto por García et al. (2013) basado en la Teoría de Respuesta al Ítem (TRI). Se obtuvieron dos pruebas unidimensionales, con muy buena consistencia interna, validadas y calibradas mediante TRI que clasificaron a los estudiantes en tres niveles de desempeño (insuficiente, suficiente y avanzado). El 22% superó la suficiencia en la prueba de Matemática y el 53% lo logró en la prueba de Lectura. Aunque la proporción de estudiantes que alcanzaron la suficiencia es baja, estos resultados son coherentes con otras investigaciones e impulsaron líneas de acción que incluyeron la creación de grupos académicos en Lectura y Matemática para el diseño de programas de apoyo
 
The article presents the process of creation and development of assessment tests in Math and Reading skills for entry level to university and its application to entrants to Regional University Centers of the University of the Republic (Uruguay) that attract a profile of students with social and academic vulnerability . Methodology used for tests development involved creation and establishment of content standards through expert groups. Performance standards’ classification was obtained through a new method proposed by Garcia et al. (2013) based on the Item Response Theory (IRT). Two one-dimensional tests were obtained, with very good internal consistency, validated and calibrated by IRT that classified students in three performance levels (insufficient, sufficient and advanced). The 22% overcame the sufficiency in Math test and 53% it reached in Reading test. Although students’ proportion of achieving proficiency is low, these results are consistent with other research and it promoted action lines that included the creation of academic groups in Reading and Mathematics for the design of support programs
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIEEE_10_1_6.pdf
Size
715.7Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Rodríguez Morales, Pilar

This item appears in the following Collection(s)

  • RIEE. Vol. 10, num. 01. 2017 [11]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • La posible aplicación de los principios de competencia y buena regulación a la universidad en España. En búsqueda de la excelencia 

    Canedo Arrillaga, María Pilar
    2020
  • Desarrollo de una aplicación web para visualizar e interactuar con resultados de evaluaciones de sistemas de recuperación de información 

    Redondo Quintero, Alejandro
    2015-07
  • Diseño, aplicación y evaluación de un programa educativo basado en la competencia científica para el desarrollo del pensamiento crítico en alumnos de Educación Secundaria 

    Albertos Gómez, Daniel
    2015-09-25
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram