UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Disfunción en el trastorno por déficit de atención/ hiperactividad: evaluación y respuesta al tratamiento

Title (trans.)
Dysfunction in attention deficit hyperactivity disorder: assessment and response to treatment
Author
Fernández-Jaén, Alberto; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; Albert Bitaubé, Jacobountranslated; López Martín, Sarauntranslated; López Arribas, Sonia
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud
Publisher
Viguera editores
Date
2016-01-22
Citation
Revista de Neurología 62. Supl.1 (2016): S79-S84
 
 
 
ISSN
0210-0010 (print); 1576-6578 (online)
Subjects
Déficit de atención; disfunción; DSM-5; repercusión; TDAH; WFIRS; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/678030
Rights
© 2016 Revista de Neurología

Abstract

El trastorno por déficit de atención/hiperactividad (TDAH) es un trastorno heterogéneo y complejo sintomáticamente. Su sintomatología cardinal, la presencia de problemas disejecutivos, la desregulación emocional de muchos de ellos y la propia comorbilidad, entre otros, condicionarán su expresión clínica y la disfunción. La tipificación del TDAH como ‘trastorno’ requiere una evaluación precisa del término ‘disfunción’ o ‘repercusión’. Los avances en la tipificación y cuantificación de la sintomatología característica del TDAH deberían trasladarse a la medición y objetivación de la disfunción. La estimación de la disfunción como una simple interferencia, por clara que sea, podría llevar a una sobreestimación del diagnóstico de este trastorno. Del mismo modo que es ineludible su estimación para el diagnóstico, es igualmente necesaria para la correcta evaluación de la eficacia de las intervenciones terapéuticas, especialmente a medio y largo plazo. Son necesarios estudios adicionales en este sentido para valorar la eficacia de los tratamientos, sean farmacológicos o no, en diferentes dominios (relación social, aprendizaje, autoestima, calidad de vida, siniestralidad…)
 
Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a heterogeneous, symptomatically complex disorder. Its cardinal symptom, the presence of dysexecutive problems, emotional dysregulation of many of them and its own comorbidity, among others, will condition its clinical expression and the dysfunction. Classifying ADHD as a ‘disorder’ calls for an accurate assessment of the terms ‘dysfunction’ or ‘repercussion’. The progress made in the classification and quantification of the symptoms characterising ADHD should be applied to measuring and objectifying dysfunction. Considering dysfunction as a simple interference, however clear it may be, could lead to an overestimation of the diagnosis of this disorder. Just as its estimation is essential for a diagnosis, it is also necessary for the correct evaluation of the efficacy of the therapeutic interventions, especially in the medium and long term. Further studies are needed in this sense to appraise the efficacy of the treatments, whether pharmacological or not, in different domains (social relationship, learning, self-esteem, quality of life, accidents, etc.)
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
disfuncion_fernandez_RN_2016.pdf
Size
156.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Fernández-Jaén, Alberto - Martín Fernández-Mayoralas, Daniel - Fernández-Perrone, Ana Laura - Calleja-Pérez, Beatriz - Albert Bitaubé, Jacobo - López Martín, Sara - López Arribas, Sonia

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [18125]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Trastorno por déficit de atención/hiperactividad: Hábitos de estudio 

    Calleja-Pérez, Beatriz; Párraga, Juan L.; Albert Bitaubé, JacoboAutoridad UAM; López Martín, SaraAutoridad UAM; Jiménez de Domingo, Ana; Fernández-Perrone, Ana L.; Fernández-Mayoralas, Daniel M.; Tirado, Pilar; Suárez-Guinea, Rebeca; López-Arribas, Sonia; Fernández-Jaén, Alberto
    2019
  • Neuroanatomía del trastorno por déficit de atención/ hiperactividad: correlatos neuropsicológicos y clínicos 

    Albert Bitaubé, JacoboAutoridad UAM; Fernández-Jaén, Alberto; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; López Martín, SaraAutoridad UAM; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; Jiménez- De la Peña, Mar; Recio-Rodríguez, Manuel
    2016-07-16
  • Genética aplicada a la práctica clínica en trastornos del neurodesarrollo 

    Fernández-Jaén, Alberto; Cigudosa, Juan C.; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; Suela, Javier; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; López Martín, SaraAutoridad UAM
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad