UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Neuroanatomía del trastorno por déficit de atención/ hiperactividad: correlatos neuropsicológicos y clínicos

Title (trans.)
The neuroanatomy of attention deficit hyperactivity disorder: neuropsychological and clinical correlates
Author
Albert, Jacobo; Fernández-Jaén, Alberto; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; López-Martín, Sara; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; Jiménez- De la Peña, Mar; Recio-Rodríguez, Manuel
Entity
UAM. Departamento de Psicología Biológica y de la Salud
Publisher
Viguera editores
Date
2016-07-16
Citation
Revista de Neurología 63.2 (2016): 71-78
 
 
 
ISSN
0210-0010 (print); 1576-6578 (online)
Subjects
Neuroanatomía; Neuropsicología; Resonancia magnética estructural; Síntomas; TDAH; Trastorno por déficit de atención/hiperactividad; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/678046
Rights
© 2016 Revista de Neurología

Abstract

El desarrollo de la resonancia magnética estructural y de nuevos métodos de análisis ha permitido examinar, como nunca antes, las bases neuroanatómicas del trastorno por déficit de atención/hiperactividad (TDAH). No obstante, poco se sabe todavía sobre la relación de los síntomas clínicos y las disfunciones neuropsicológicas características del TDAH con las alteraciones neuroanatómicas observadas. Objetivo. Explorar la relación entre neuroanatomía, clínica y neuropsicología en el TDAH. Desarrollo. A nivel de grupo, existen diferencias marcadas entre el cerebro de niños adolescentes y adultos con TDAH y el cerebro de personas con desarrollo típico. Estas diferencias se observan transversal y longitudinalmente en todas las medidas, tanto de la sustancia gris como de la sustancia blanca. Aunque todavía escasa, cada vez existe mayor evidencia que señala que estas diferencias se relacionan con los síntomas nucleares del trastorno y con el grado de disfunción clínica. También parecen asociarse con el funcionamiento cognitivo (principalmente, atención y control inhibitorio). Conclusiones. La relación entre los distintos niveles de análisis de estudio del TDAH acerca la investigación a la clínica y permite comprender y tratar mejor el trastorno. Aunque el avance en este campo es innegable, todavía son muchas las cuestiones que hay que explorar y profundizar en mayor detalle. Se requiere comprender mejor la asociación entre las medidas neuroanatómicas y cada dimensión sintomatológica, y la relación con otros procesos neuropsicológicos también implicados en el trastorno
 
The development of structural magnetic resonance scanning and new methods of analysis has made it possible to explore, in a hitherto unknown way, the neuroanatomical bases of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Yet, little is known about the relation between the clinical symptoms and the neuropsychological dysfunctions characterising ADHD and the neuroanatomical alterations that are observed. AIM. To explore the relation between neuroanatomy, clinical features and neuropsychology in ADHD. DEVELOPMENT. At group level, there are a number of marked differences between the brain of children, adolescents and adults with ADHD and the brain of subjects with a typical development. These differences are observed cross-sectionally and longitudinally in all the measurements, both in the grey matter and in the white matter. Although still scarce, there is an increasing body of evidence showing that these differences are related with the core symptoms of the disorder and with the degree of clinical dysfunction. They also appear to be associated with cognitive functioning (mainly attention and inhibitory control) CONCLUSIONS. The relation among the different levels of analysis in the study of ADHD bring research closer to the clinical features and allows a better understanding and management of the disorder. Although progress is undoubtedly being made in this field, there are still many questions that need exploring in greater depth. There is a need for a better understanding of the association between the neuroanatomical measurements and each dimension of the symptoms, and their relationship with other neuropsychological processes that are also involved in the disorder
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
neuroanatomia_albert_RN_2016.pdf
Size
179.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Albert, Jacobo - Fernández-Jaén, Alberto - Martín Fernández-Mayoralas, Daniel - López-Martín, Sara - Fernández-Perrone, Ana Laura - Calleja-Pérez, Beatriz - Jiménez- De la Peña, Mar - Recio-Rodríguez, Manuel

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16607]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Disfunción en el trastorno por déficit de atención/ hiperactividad: evaluación y respuesta al tratamiento 

    Fernández-Jaén, Alberto; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; Albert, Jacobo; López-Martín, Sara; López Arribas, Sonia
    2016-01-22
  • Trastorno por déficit de atención/hiperactividad: Hábitos de estudio 

    Calleja-Pérez, Beatriz; Párraga, Juan L.; Albert, Jacobo; López-Martín, Sara; Jiménez de Domingo, Ana; Fernández-Perrone, Ana L.; Fernández-Mayoralas, Daniel M.; Tirado, Pilar; Suárez-Guinea, Rebeca; López-Arribas, Sonia; Fernández-Jaén, Alberto
    2019
  • Genética aplicada a la práctica clínica en trastornos del neurodesarrollo 

    Fernández-Jaén, Alberto; Cigudosa, Juan C.; Martín Fernández-Mayoralas, Daniel; Suela, Javier; Fernández-Perrone, Ana Laura; Calleja-Pérez, Beatriz; López Martín, SaraAutoridad UAM
    2014
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram