UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Impacto de una acción formativa en la prevalencia de automedicación del alumnado de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga

Title (trans.)
Impact of a training action on the prevalence of self-medication among students from the Faculty of Education Sciences at the University of Malaga
Author
Jiménez-Núñez, F. Gabriel; Ruiz-Palmero, Julio; López-Cózar Ruiz, Lourdes; Gómez-García, Melchor
Entity
UAM. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Publisher
Elsevier
Date
2016
Citation
doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.004
Educación Médica 17.4 (2016): 186 – 192
 
 
 
ISSN
1575-1813 (online)
DOI
doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.004
Funded by
La presente investigación fue financiada por la Universidad de Málaga (código: SEJ-533)
Editor's Version
http://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.004
Subjects
Automedicación; Educación en salud; Servicios de salud para estudiantes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678602
Rights
© 2016 Elsevier España, S.L.U.

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Objetivos Primario: analizar la prevalencia y perfil de automedicación de los alumnos de la Facultad de Educación de la Universidad de Málaga. Secundarios: reconocer posibles factores de riesgo relacionados con la automedicación, evaluar el grado de conocimiento sobre automedicación y uso racional de los medicamentos y valorar a 6 meses el efecto de una intervención educativa sobre los objetivos previamente referidos. Métodos Estudio descriptivo y transversal de prevalencia de automedicación y factores de riesgo relacionados con la misma, mediante realización de encuesta anónima diseñada para tal fin, así como estudio analítico cuasi-experimental, del tipo antes-después, para detectar diferencias en la prevalencia y perfil de automedicación tras la realización de la intervención educativa. Resultados La prevalencia de automedicación reconocida por los alumnos fue del 72,7%, siendo mayor entre aquellos que aconsejaban o prestaban medicamentos, opinaban que la automedicación es una práctica eficaz y cuyos progenitores no poseían estudios universitarios. Tras la intervención educativa no disminuyó la prevalencia de automedicación, pero sí el hábito de recomendar y prestar medicamentos, el consumo de anticonceptivos y la creencia en la eficacia de la automedicación. Se observó una mejora en la clasificación correcta de los grupos farmacológicos, pasando del 45,4% al 58,2%, fundamentalmente en relación con un reconocimiento más adecuado de la antibioterapia y discriminación correcta de analgésicos y antiinflamatorios. Conclusiones Los resultados demuestran una alta prevalencia de automedicación en población universitaria, y sugieren la necesidad de implementar intervenciones educativas específicas en salud y uso racional de los medicamentos
 
Objectives Primary: analyze the prevalence and profile of self-medication habits among the students of the Faculty of Education Sciences at the University of Malaga. Secondary: identify posibles factores de riesgo relacionados con la automedicación, possible risk factors related to self-medication, evaluate the degree of knowledge about self-medication and rational use of medicines, this was re-assessed 6 months after an educational intervention. Methods Descriptive, cross-sectional study on the prevalence of self-medication habits and the risk factors derived from said habits. It was based on a specially designed anonymous survey and a quasi-experimental before-and-after analytical study in order to detect differences in the prevalence of self-medication and the profile of those with a tendency to self-medicate after completing the educational intervention. Results The prevalence of self-medication, as acknowledged by the students, was 72.7%. Self-medication was much more common among those students who recommended or lent medication to others, who considered that self-medication is an effective practice and whose parents do not have university studies. After the educational intervention, self-medication prevalence did not decrease regardless of the variable under analysis. What did decrease, however, was the habit of recommending and lending medication, the use of contraceptives and the belief that self-medication is an effective practice. We should highlight a higher accuracy in the classification of pharmacological groups (from 45.4% to 58.2%), particularly as regards a better understanding of antibiotic treatments and a correct distinction between painkillers and anti-inflammatory drugs. Conclusions The results show a high prevalence of self-medication in university population, and suggest the need to implement specific educational interventions in health and rational use of medicines
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
impacto_jimenez_e_2016.pdf
Size
416.6Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Jiménez-Núñez, F. Gabriel - Ruiz-Palmero, Julio - López-Cózar Ruiz, Lourdes - Gómez-García, Melchor

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15094]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Entornos personales de aprendizaje: estado de la situación en la facultad de ciencias de la educación de la Universidad de Málaga 

    Ruiz-Palmero, Julio; Sánchez Rodríguez, José; Gómez García, MelchorAutoridad UAM
    2013-01
  • Impacto de una acción formativa en la prevalencia de automedicación de los universitarios 

    López-Cózar Ruiz, Lourdes
    2014-06-11
  • Social networks use patterns among university youth: The validity and reliability of an updated measurement instrument 

    Gómez-García, Melchor; Matosas-López, Luis; Ruiz-Palmero, Julio
    2020-04-25
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram