UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 03. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 03. 2017
  • View Item

Oportunidades, experiencias y aprendizajes de las matemáticas: México en PISA 2012

Title (trans.)
Opportunities, experiences and learning of mathematics: Mexico at PISA 2012
Author
Bazán, Aldo; Backhoff, Eduardo; Turullols, Rafael
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2017
Citation
10.15366/reice2017.15.3.004
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 15.3 (2017): 65-79
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2017.15.3.004
Editor's Version
10.15366/reice2017.15.3.004
Subjects
Oportunidades educacionales; Aprendizaje; Matemáticas; Rendimiento escolar; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678644
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Con el propósito de conocer la relación entre las oportunidades de aprendizaje (OTL) y el logro de las matemáticas de estudiantes mexicanos, y utilizando la base de datos de PISA 2012, se realizaron análisis de regresión múltiple y de modelamiento estructural, donde las variables predictoras fueron cuatro tipos de OTL y el estatus socio económico y cultural de los estudiantes, y la variable a predecir fue la puntuación estandarizada en la prueba de PISA. Las OTL analizadas fueron las siguientes: Experiencia con problemas conceptuales (tareas de álgebra), Experiencia con tareas que requieren procedimientos, Experiencia con razonamiento matemático puro (tareas de geometría), y Experiencias con aplicación de razonamiento matemático. Los resultados muestran que las OTL relacionadas con tareas que requieren procedimientos predicen de manera positiva el logro en Matemáticas. Por el contrario, las OTL relacionadas con razonamiento matemático puro, predicen de manera negativa el logro en matemáticas. Los resultados mostraron también que los alumnos mexicanos evaluados reportan tener experiencias más frecuentes en actividades de enseñanza que de evaluación. Asimismo, el índice de PISA sobre el estatus socioeconómico y cultural (ESCS) predijo significativamente y de manera positiva, al logro en matemáticas, aunque no cambió la relación que tienen las OTL con el aprendizaje de las Matemáticas
 
In order to know the relationship between learning opportunities (OTL) and achievement of the mathematics of Mexican students, and using the database of PISA 2012, multiple regression analysis and structural modeling were performed, where the predictor variables Were four types of OTL and the socio-economic and cultural status of the students, and the variable to predict was the standardized score in the PISA test. The OTL analyzed were the following: Experience with conceptual problems (algebra tasks), Experience with tasks that require procedures, 3) Experience with pure mathematical reasoning (geometry tasks), and 4) Experiences with mathematical reasoning. The results show that OTL related tasks requiring procedures predict achievement in mathematics positively. On the contrary, OTL related to pure mathematical reasoning predict achievement in mathematics negatively. The results also showed that the Mexican students evaluated report having more frequent experiences in teaching than evaluation activities. Likewise, the index of socioeconomic and cultural status (ESCS) predicted significantly, and positively, the achievement in mathematics, although it did not change the relationship that OTL have with the learning of mathematics
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_15_3_4.pdf
Size
449.1Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Bazán, Aldo - Backhoff, Eduardo - Turullols, Rafael

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 15, num. 03. 2017 [6]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Efectos contextuales, socioeconómicos y culturales, sobre los resultados de México en lectura en PISA 2009 

    Hernández Padilla, Eduardo; Bazán Ramírez, Aldo
    2016
  • Oportunidades de aprendizaje y rendimiento escolar en Matemáticas y Lenguaje: resumen de tres estudios en Perú 

    Cueto, Santiago; León, Juan; Ramírez, Cecilia; Guerrero, Gabriela
    2008
  • Variables asociadas con el uso de las TIC como estrategia didáctica en el proceso enseñanza-aprendizaje de la matemática financiera: una experiencia desde el aula de clase 

    García Santillán, Arturo; Escalera Chávez, Milka Elena; Edel Navarro, Rubén
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad