UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 03. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación
  • REICE. Vol. 15, num. 03. 2017
  • View Item

Las destrezas de comunicación del director escolar y el manejo de conflicto en Puerto Rico

Title (trans.)
The school principal's communication skills and conflict management in Puerto Rico
Author
Castilloveitía, Alma Y.
Publisher
Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE)
Date
2017
Citation
10.15366/reice2017.15.3.006
REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 15.3 (2017): 113-128
 
 
 
ISSN
1696-4713
DOI
10.15366/reice2017.15.3.006
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/reice2017.15.3.006
Subjects
Comunicación; Conflicto laboral; Administrador de la educación; Administración de la comunicación; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678646
Rights
© RINACE

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

La presente investigación estudia las destrezas de comunicación del director escolar y el manejo de conflictos, en las escuelas intermedias de dos distritos escolares del Departamento de Educación de Puerto Rico. La investigación se llevó a cabo utilizando un diseño descriptivo correlacional. Según los resultados se determinó que no existe relación significativa entre las destrezas de comunicación del director escolar y total de número de conflictos resueltos en el plantel escolar. De acuerdo con los hallazgos, las destrezas de comunicación que los directores escolares participantes utilizan en el proceso de mediación de conflictos son: Informar acerca del conflicto a tratar, informar la verdad acerca del conflicto a tratar entre las partes involucradas en el proceso de disolución de los conflictos en sus escuelas y evaluar los efectos positivos y negativos para llevar a cabo la conclusión del conflicto en sus escuelas. Otras destrezas de comunicación utilizadas por los directores escolares participantes de acuerdo con los hallazgos son: verificar los rasgos negativos, para considerar la veracidad de los datos del conflicto, antes de ser mediador y conocer las partes involucradas y establecer acuerdos en condiciones de igualdad para causar la disolución del conflicto en sus respectivas escuelas
 
The present research study the communication skills of the school director and conflict management in the middle schools of two school districts of the Department of Education of Puerto Rico. The research was carried out using a descriptive correlational design. According to the results it was determined that there is no significant relationship between the communication skills of the school director and the total number of conflicts resolved in the school site. According to the findings, the communication skills that the participating school principals use in the conflict mediation process are: To inform about the conflict to be addressed, to inform the truth about the conflict to be treated between the parties involved in the dissolution process of The conflicts in their schools and evaluate the positive and negative effects to carry out the conclusion of the conflict in their schools. Other communication skills used by participating school principals according to the findings are: to verify the negative traits, to consider the truth of the conflict data, before being a mediator and to know the parties involved and to establish agreements on an equal basis to cause The dissolution of the conflict in their respective schools
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
REICE_15_3_6.pdf
Size
346.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Castilloveitía, Alma Y.

This item appears in the following Collection(s)

  • REICE. Vol. 15, num. 03. 2017 [6]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Identidad y conflicto en el ejercicio del cuidado: una aproximación histórica a la dinámica de la identidad enfermera en España: Carmen Sellán Soto,director de tesis Florentino Blanco 

    Sellán Soto, María CarmenAutoridad UAM
    2007
  • Liderazgo directivo para la mejora escolar: Regulación, formación y prácticas. Un estudio sobre directores escolares en Argentina 

    Romero, Claudia
    2017
  • Jornada escolar completa en Chile: evaluación de efectos y conflictos en la cultura escolar 

    Martinic, Sergio; Huepe, David; Madrid, Ángela
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad