UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte. Investigaciones y ensayos
  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 10, num. 1. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte. Investigaciones y ensayos
  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 10, num. 1. 2017
  • View Item

Enfoques y aplicaciones de la educación olímpica

Title (trans.)
Approaches and applications of olympic education
Author
Arimany Ruiz, Amapola
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Centro de Estudios Olímpicos
Date
2017
Citation
10.15366/citius2017.10.1.001
Citius, Altius, Fortius: Humanismo, Sociedad y Deporte: Investigaciones y ensayos (CAF) 10.1 (2017): 1-17
 
 
 
ISSN
2340-9886
DOI
10.15366/citius2017.10.1.001
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/citius2017.10.1.001
Subjects
Olimpismo; Currículo; Educación física; Deporte; Valores; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678664

Abstract

La Educación Olímpica (EO) utiliza el deporte como herramienta para promover los principios y valores del Olimpismo. Este artículo expone diferentes maneras de transmitir las enseñanzas y filosofía de este movimiento tan difundido en el mundo. Se busca dar a conocer sus expresiones para encontrar una que se adapte a cada condición. La EO está definida por el grupo objetivo y su contexto, por el tipo de organización que lleva a cabo la transferencia o por la metodología utilizada en los programas. Esto se hace a través de una revisión de enfoques que la apuntalan y dirigen a diversos grupos y entornos. Se hace referencia a algunas metodologías, como la inclusión en el currículo del sistema educativo, ya aplicado en muchos países o por medio de las Academias Olímpicas Nacionales. Es posible esparcir la Educación Olímpica en todas las edades; en los adultos se promueve el deporte para todos; en los niños y jóvenes la actividad física, durante la clase de educación física o en su tiempo libre. Se aplica en el ámbito de la iniciación y enseñanza deportiva o en el del deporte de alto rendimiento. Es tan amplia la manera de desarrollar la EO, que puede hacerse a nivel de programas de gobierno central o local, por medio de fundaciones u organizaciones no lucrativas, a través de la empresa privada o de entidades internacionales
 
Olympic Education (OE) uses sport as a tool to promote the principles and values of Olympism. This article exposes different ways of transmitting the teachings and philosophy of this globally widespread movement. It seeks to promote its different expressions to find one that adapts to each condition. The OE is defined by the target group and its context, by the type of organization that carries out the transference or by the methodology applied in the programs. This is done through a review of approaches that underpin it and target diverse groups and environments. Some methodologies are used as reference such as the inclusion in the curriculum of the educational system, already applied in many countries or through the National Olympic Academies. It is possible to spread Olympic Education in all ages; in adults through sports for all programs or in children and young people through the physical education class or in their free time. It is applied in the field of sports initiation or in the practice of high performance sports. The way to develop OE is so broad that it can be done at the level of central or local government programs, through foundations or non-profit organizations and through private companies or international entities
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
CAF_10_1_1.pdf
Size
365.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Arimany Ruiz, Amapola

This item appears in the following Collection(s)

  • Citius, Altius, Fortius. Vol. 10, num. 1. 2017 [5]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Dificultades, incertidumbres y satisfacciones del profesorado de Educación Física en la aplicación de un enfoque comprensivo de iniciación deportiva: evolución de su pensamiento y creencias a través de una investigación colaborativa 

    Díaz del Cueto, Mario HermógenesAutoridad UAM
    2005
  • La aplicación real de los principios olímpicos: La creación del equipo olímpico de refugiados para Río 2016 y la experiencia de una deportista olímpica española 

    Vázquez Fernández, Marina; Martínez Gorroño, María EugeniaAutoridad UAM
    2018-05
  • La Educación Olímpica: Principios, actividades y modelos de enseñanza 

    Sánchez-Alcaraz Martínez, Bernardino; Gómez-Mármol, Alberto; Bazaco Belmonte, María Jesús; Molina Morote, Juan Manuel
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram