UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Making profiles in boys and girls playing basketball

Title (trans.)
Perfiles decisionales en niños y niñas de baloncesto
Author
Jiménez, Ana Concepción; Ortega, Gema; Giménez, Francisco Javier; Castejón Oliva, Francisco Javieruntranslated
Entity
UAM. Departamento de Educación Física, Deporte y Motricidad Humana
Publisher
Universitat de les Illes Balears; Universitat Autònoma de Barcelona
Date
2015
Citation
Revista de Psicología del Deporte 24.3 (2015): 51-53
 
 
 
ISSN
1132-239X (print); 1988-5636 (online)
Subjects
Baloncesto; Fases iniciales; Toma de decisiones; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678762

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional.

Abstract

Decision-making in players of sports such as basketball is essential to the sport activity itself. For this reason, decision-making is being researched in sports from a range of approaches and angles. The focus of this study is on understanding the decision-making profiles of basketball playing boys and girls (n=63), aged between 10 and 12. They belong to a basketball school with a distinct educational philosophy and an internal competition style that favour educational values required in sports at the initial stages. A descriptive study was conducted by applying a questionnaire on decision-making styles in sports (CETD). The questionnaire results according to the three analysed parameters are as follows: perceived decisional competence, M=2.26 ± 0.2. Anxiety and feeling overwhelmed when making decisions, M=2.36 ± 0.3. Tactical learning commitment, M=3.43 ± 0.3. These results have allowed the acquisition of greater knowledge about the players being analysed in terms of their perception on how they make decisions in training and competition, thus allowing the application of certain teaching strategies, enabling them to progress in basketball skills
 
La toma de decisiones de los jugadores en deportes como el baloncesto, es consustancial al propio deporte. Por este motivo, la decisión es objeto de investigación en el ámbito deportivo, abordándola desde diferentes enfoques y perspectivas. El objetivo de este estudio ha sido conocer el perfil decisional de un grupo de niños y niñas que practican baloncesto (n=63), con edades comprendidas entre los 10 y 12 años. Pertenecen a una escuela de baloncesto con una marcada filosofía educativa y un tipo de competición interna favorecedora de los valores educativos necesarios para la práctica deportiva en las etapas de iniciación. Se realizó un estudio descriptivo aplicando el cuestionario de estilos al decidir en el deporte (CETD). Los resultados obtenidos según las tres dimensiones analizadas del cuestionario fueron: competencia decisional percibida, M=2.26 ± 0.2. Ansiedad y agobio al decidir, M=2.36 ± 0.3. Compromiso en el aprendizaje táctico, M=3.43 ± 0.3. Estos resultados han permitido obtener mayor conocimiento de los jugadores y jugadoras analizados en cuanto a su percepción sobre cómo deciden en el entrenamiento y la competición y, de este modo, poder aplicar determinadas estrategias didácticas que les permita progresar en el aprendizaje del baloncesto
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
making_jimenez_rpdd_2015.pdf
Size
845.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Jiménez, Ana Concepción - Ortega, Gema - Giménez, Francisco Javier - Castejón Oliva, Francisco Javier

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [17790]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Teachers’ perceptions of physical education content and influences on gender differences 

    Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; Giménez, Francisco Javier
    2015
  • Conocimiento del contenido y conocimiento pedagógico del contenido de educación física en educación secundaria 

    Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; Giménez Fuentes-Guerra, F. Javier
    2017
  • Análisis de la documentación para la formación de entrenadores de base en baloncesto. 

    Castejón Oliva, Francisco JavierAutoridad UAM; Martínez Muñoz, Luis FernandoAutoridad UAM; Campo Vecino, J. del; Argudo Iturriaga, Francisco ManuelAutoridad UAM
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad