UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 66. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 66. 2017
  • View Item

Implantación de las competencias: Percepciones de directivos y docentes de educación física

Title (trans.)
Implementation of key competences: Perceptions of headmasters and physical education teachers
Author
Hortigüela, D.; Pérez-Pueyo, A.; Fernández-Río, J.
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Centro de Estudios Olímpicos
Date
2017-06
Citation
10.15366/rimcafd2017.66.004
Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física del Deporte 17.66 (2017): 261-281
 
 
 
ISSN
1577-0354
DOI
10.15366/rimcafd2017.66.004
Editor's Version
https://doi.org/10.15366/rimcafd2017.66.004
Subjects
Competencias básicas; Percepción del profesorado; Cooperación; Implicación del alumno; Estrategias docentes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678804

Abstract

El objetivo del estudio fue conocer las percepciones que tienen sobre la implantación de las Competencias Básicas (CCBB) los equipos directivos y los docentes de Educación Física (EF). Participaron todos los centros de Educación Secundaria de la capital de Burgos (España). Se empleó una metodología mixta, utilizando un cuestionario validado para obtener datos de los directores (N=30) y de los jefes de departamento de EF (N=30) y un estudio de caso único. Los equipos directivos consideran que éstas potencian el aprendizaje del alumnado y favorecen la evaluación. Los docentes valoran la variedad de alternativas en el aula mediante el uso de metodologías cooperativas. La menor edad de los equipos directivos es un factor que influye en su percepción positiva, mientras que la menor experiencia es el factor determinante de esta percepción entre los docentes. El estudio de caso refleja que los profesores de EF de un mismo departamento trabajan de manera diferente las CCBB
 
The purpose was to assess headmasters and Physical Education teachers’ perceptions on the implementation of Key Competencies (KKCC). All the secondary schools located in Burgos (Spain) agreed to participate. A mixed research design was used. On one hand, an expert validated questionnaire was used to obtain data from all the headmasters (N=30) and all the heads of the Physical Education departments (N=30); on the other hand, a single case study was conducted in one of the schools. Headmasters highlighted that KKCC foster students’ learning and help assess the whole learning process. Teachers underlined that the KKCC promote the use of different learning methods in class and they believed that cooperative learning strategies are needed. Age influenced headmasters’ positive perception on KKCC, and teaching experience influenced teachers’ perceptions. The single case study showed that PE teachers in the same department work differently the KKCC
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
RIMCAFD_66_4.pdf
Size
369.4Kb
Format
PDF
Thumbnail
Name
RIMCAFD_66_4_eng.pdf
Size
359.8Kb
Format
PDF
Description
Versión en Inglés

Refworks Export

Google™ Scholar:Hortigüela, D. - Pérez-Pueyo, A. - Fernández-Río, J.

This item appears in the following Collection(s)

  • Rev.int.med.cienc.act.fis.deporte. Número 66. 2017 [12]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Informe de investigación COVID19: Voces de docentes y familias 

    Moreno Olmedilla, Juan Manuel; Bolivar Botia, Antonio; Clavijo Ruiz, Manuel; Cortés de las Heras, Javier; Gómez Alfonso, José Antonio; Hernández Ortega, José; Fuentes Notario, FernandoAutoridad UAM; Fernández Río, Javier; Hortigüela Alcalá, David; López Aguado, Mercedes; Pérez Pueyo, Angel; Luengo Horcajo, Florencio; Manso Ayuso, JesúsAutoridad UAM
    2020
  • Incorporación de las competencias básicas a la educación física en educación primaria 

    Méndez-Alonso, D.; Méndez-Giménez, A.; Fernández-Río, J.
    2016
  • ¿Se han implantado las competencias básicas en los centros educativos?: Un estudio mixto sobre su programación como herramienta de aprendizaje 

    Hortigüela Alcalá, David; Abella García, Víctor; Pérez-Pueyo, Ángel
    2015
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad