UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Didácticas Específicas
  • Didácticas Específicas. Número 16. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Didácticas Específicas
  • Didácticas Específicas. Número 16. 2017
  • View Item

Empleo de la fotografía para desarrollar la alfabetización multimodal; Propuesta de análisis

Author
Mendioroz, Ana; Asiáin, Alfredo
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didácticas Específicas
Date
2017
Citation
Didáticas Específicas 16 (2017): 80-95
 
 
 
ISSN
1989-5240
Subjects
Fotografía; Semiótica; Alfabetización multimodal; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678830
Rights
© 2017 Didácticas Específicas

Abstract

La construcción social de significados se vehicula con mensajes que combinan sistemas semióticos multimodales, y que en su recorrido transmedial se resignifican. Planteamos una propuesta de lectura de fotografías en contextos físicos y en recorridos transmedia, desde la semiótica cultural y el Análisis del Discurso Multimodal. Las lecturas de dos fotografías realizadas por el productor y los investigadores, han permitido elaborar el instrumento que será implementado entre los productores de significado, en la siguiente fase investigativa. Su evaluación servirá para delimitar las cuestiones básicas que facilitan el desarrollo de la alfabetización multimodal, digital y crítica, objetivo principal del trabajo. Las primeras conclusiones apuntan a una necesidad formativa sobre la dimensión relacional y los procesos inferenciales de evaluación, apreciación y recreación
 
The social construction of meaning is conveyed with messages that combine multimodal semiotic systems, and in its transmedial tour they are resignified. We propose a proposal reading photographs in physical contexts and transmedia tours since cultural semiotics and Multimodal Discourse Analysis. The microlecturas of two photos performed by the producer and researchers, have permitted to develop the instrument to be implemented with the producers of meaning in the following investigatory phase. Their evaluation will help to identify the basic issues that facilitate the development of multimodal, digital and critical literacy, main objective of this work. Early findings point to a need for training on the relational dimension and inferential processes of evaluation, assessment and recreation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
DE_16_7.pdf
Size
818.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Mendioroz, Ana - Asiáin, Alfredo

This item appears in the following Collection(s)

  • Didácticas Específicas. Número 16. 2017 [12]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Propuesta de una intervención para mejorar la alfabetización en salud y el bienestar subjetivo de pacientes diabéticos beneficiarios del Programa Cardiovascular de Atención Primaria en el sur de Chile 

    González Burboa, Alexis Leandro
    2021-09-29
  • Propuesta educativa para la alfabetización científica sobre salud en bachillerato 

    Esquivel Martín, TamaraAutoridad UAM
    2019-06
  • Pedagogía para la alfabetización digital de personas mayores mediante propuestas analógicas basadas en el juego 

    Ranilla Rodríguez, Miguel
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram