UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item

Preferencias en estilos de aprendizaje de los alumnos que cursan los estudios de bachillerato en la región de Murcia

Title (trans.)
Preferences in learning styles of the students who study the baccalaureate in the region of Murcia
Author
Cacheiro González, María Luz
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2017
Citation
10.15366/tp2017.30.006
Tendencias Pedagógicas 30 (2017): 105-116
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2017.30.006
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.30.006
Subjects
Estilos de aprendizaje; Estudiantes; Bachillerato; Región de Murcia; CHAEA; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678884
Rights
© 2017 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

El objetivo general que se plantea en esta investigación ha sido verificar las posibles diferencias entre los diferentes estilos de aprendizaje, en cada una de las modalidades de Bachillerato, en función del sexo y del tipo de centro educativo. Para ello se ha llevado a cabo un estudio descriptivo y relacional, desde un enfoque metodológico cuantitativo y transversal. El muestreo ha sido incidental, participando 823 alumnos distribuidos en 5 de los 13 institutos de Educación Secundaria de Murcia capital, 2 centros concertados de la ciudad que imparten Bachillerato y 7 centros de Bachillerato de las localidades de Alcantarilla, Alhama, Ceutí y Molina de Segura de la Región de Murcia. El cuestionario aplicado ha sido el CHAEA (Alonso, 1992). Entre los resultados obtenidos destacar que el estilo predominante es el reflexivo, y que los estilos de aprendizaje reflexivo y teórico son los que priman en las modalidades de Bachillerato Tecnológico y Ciencias de la Naturaleza y de la Salud, y los estilos de aprendizaje activo y pragmático en las modalidades de Arte y Humanidades y Ciencias Sociales. Entre las conclusiones destacar la necesidad de continuar promoviendo propuestas pedagógicas que tengan en cuenta las preferencias de los estilos de aprendizaje para modularlos en función de las necesidades educativas y profesionales
 
The general objective of this research was to verify the possible differences among the different learning styles, in each of the modalities of Baccalaureate, according to the sex and the type of educational center. For this, a descriptive and relational study has been carried out, from a quantitative and transversal methodological approach. The sampling was incidental, involving 823 students distributed in 5 of the 13 institutes of Secondary Education of the Murcia Capital, 2 concerted centers of the Capital that impart Baccalaureate and 7 of the localities of Alcantarilla, Alhama, Ceutí and Molina de Segura of the Region of Murcia. The questionnaire applied was the CHAEA (Alonso, 1992). Among the results obtained, we emphasize that the predominant style is reflexive, and that reflexive and theoretical learning styles are the ones that prevail in the modalities of Technological Baccalaureate and Natural Sciences and Health, and the styles of active and pragmatic learning In the modalities of Arts and Humanities and Social Sciences. Among the conclusions highlight the need to continue promoting pedagogical proposals that take into account the preferences of learning styles to modulate them according to educational and professional needs
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_30_10.pdf
Size
551.2Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Cacheiro González, María Luz

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017. [21]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Cursar educación secundaria obligatoria fuera del aula ordinaria: Análisis de las medidas de apoyo educativo en la Región de Murcia y en la Comunidad Valenciana 

    García-Rubio, Juan; González González, María Teresa
    2018
  • El docente como precursor de aulas socio-afectivas a través de actividades de retroalimentación afectiva: Una propuesta para fomentar el aprendizaje autónomo en alumnos de bachillerato 

    Pinedo Guzmán, Anabel
    2017
  • La hipótesis de la escala invertida de interferencias en el aprendizaje del español como lengua extranjera: un estudio con alumnos brasileños 

    Israel Semino, María Josefina
    2005
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram