UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item

Integración de tecnologías de información y comunicación en centro educativo de la ciudad de Osorno, Chile

Title (trans.)
Integration of information and communication technologies in school city of Osorno, Chile
Author
Ortiz Ruiz, Yorka Tatiana; Aravena, María Isabel
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2017
Citation
10.15366/tp2017.30.008
Tendencias Pedagógicas 30 (2017): 131-152
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2017.30.008
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.30.008
Subjects
Integración de las TIC; Prácticas docentes; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678886
Rights
© 2017 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

El presente artículo da cuenta de los resultados de una investigación, de tipo descriptivo - cuantitativo de corte transversal, que busca identificar la influencia de las distintas variables relacionadas con la integración de las Tecnologías de Información y Comunicación en un centro educativo, específicamente en los cursos de quinto y sexto año básico del colegio “El Labrador” de la ciudad de Osorno, Chile. De esta forma se reconocen las fortalezas, como son que existe una percepción positiva en torno a la integración de las TIC y que esta se realiza a nivel de prácticas de enseñanza y aprendizaje, además de asumir una necesidad de actualización en el manejo técnico y pedagógico y como debilidad el desconocimiento de los referentes ministeriales en torno al tema y que el proyecto “Enlaces”, pese a estar presente, no tiene un impacto trascendental en los aprendizajes de los estudiantes
 
This article reports the results of a cross-sectional descriptive-quantitative investigation, which seeks to identify the influence of different variables related to the integration of Information and Communication Technologies in fifth and sixth grades of the school "El Labrador" of Osorno, Chile. Thus, among the strengths recognized there is the fact of a positive perception about the integration of ICT, which is done at the level of teaching and learning practices, and the fact of assuming a need for technical and educational management updating. While, as a weakness, there is a lack of awareness of the Ministry concerning the project "Enlaces", which although present, does not have a major impact on the students’ learning
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_30_12.pdf
Size
630.5Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Ortiz Ruiz, Yorka Tatiana - Aravena, María Isabel

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017. [21]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Integración de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) en contextos educativos: creencias y prácticas 

    Aldama Sánchez, Carlos de
    2016-11-15
  • Integración y uso docente de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la escuela rural de la provincia de Granada: estudio descriptivo 

    Raso, Francisco; Hinojo, Mª Angustias; Solá, José María
    2015
  • La comunicación en los centros educativos: Un estudio de caso 

    Cantón Mayo, Isabel; García, Ana María
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram