UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item

Diagnóstico de los estilos de aprendizaje de estudiantes de etnia gitana en centros de difícil desempeño: Propuesta de evaluación y actuación

Title (trans.)
Diagnosis of learning styles ot etnia gitana students in difficult perfromance centers: Propoosal for evaluation and action
Author
Martín Cuadrado, Ana María; Corral Carrillo, María José; Catalán Márquez, María José
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2017
Citation
10.15366/tp2017.30.009
Tendencias Pedagógicas 30 (2017): 153-174
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2017.30.009
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.30.009
Subjects
Centros de difícil desempeño; Estilos de aprendizaje; Etnia gitana; Mentoría; Tutoría; Actividades de aprendizaje; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678887
Rights
© 2018 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

El alumnado que se encuentra matriculado en la etapa de secundaria obligatoria en un contexto de especial dificultad, como son los centros catalogados de “difícil desempeño”, tiene perfiles diversos y presentan necesidades de diversa índole; esta diversidad se traduce en diferentes motivaciones, intereses y expectativas que, habitualmente, no se han reconocido ni abordado curricularmente. Podemos encontrarnos con un sector poblacional totalmente normalizado, compuesto por familias estructuradas y funcionales, frente a otra realidad que presenta estados carenciales y conflictivos que afectan a la cotidianidad familiar, escolar, social, etc. El estudio realizado, exploratorio-descriptivo, ha tenido como principal objetivo realizar un diagnóstico de los estilos de aprendizaje del alumnado que se encuentra en centros de difícil desempeño, etapa de secundaria obligatoria, en varios Institutos de Enseñanza Secundaria situados en el barrio de las tres mil viviendas de la ciudad de Sevilla, en los que la población, mayoritariamente, es de etnia gitana. Se aplicó el Cuestionario de Estilos de Aprendizaje de Rita Dunn, Kenneth Dunn y Gary E. Price (1984) a una muestra de 122 estudiantes entre 1º-4º de Secundaria Obligatoria, de los que el 38,5% eran chicas, y el 61,5% eran chicos. Los resultados obtenidos informan sobre la variedad de formas de percibir, sentir, conocer, hacer, etc., reflejando los diferentes estilos para aprender, así como la necesidad de ajustar el estilo de enseñanza del docente a los estudiantes. Destaca la apreciación concedida a los elementos emocionales y sociológicos cuando se encuentran en una situación de aprendizaje. Trabajar con otros, en equipo y la necesidad de motivación y de supervisión del docente son algunas de las variantes más señaladas por los estudiantes de etnia gitana, en este estudio. Otros productos obtenidos en este contexto han sido, una rúbrica para evaluar la adaptación entre estilos de enseñanza y estilos de aprendizaje y una propuesta de intervención basada en los programas de orientación tutorial y mentoría entre iguales
 
The students who are enrolled in the compulsory secondary level in a context of special difficulty, such as the centers classified as "achievement challenged" (at risk), have different profiles and present different needs; This diversity results in different motivations, interests and expectations that, usually, have not been recognized nor addressed in curriculum development. We can be faced with a totally normalized population sector, composed of structured and functional families, or on the other hand, confronted with another reality that presents dysfunctional and conflictive conditions that affect daily life at home, at school, socially, etc. The main objective of the exploratory-descriptive study was to make a diagnosis of the learning styles of students found in achievement challenged centers at the compulsory secondary level in several of the Institutions of Secondary Education located in the neighborhood of Tres Mil Viviendas (Three Thousand Dwellings) of the city of Seville, in which the population, mainly, is of gypsy ethnicity. The Rita Dunn, Kenneth Dunn and Gary E. Price (1984) Learning Styles Questionnaire was used with a sample of 122 students, between 1º-4º Obligatory Secondary, of which 38.5% were girls, and 61.5% were boys. The results obtained inform about the variety of ways of perceiving, feeling, knowing, doing, etc., reflecting the different learning styles, as well as the need to adjust the teaching style of the teacher to the students. It highlighted the importance of the emotional and sociological elements in the context of a learning situation. Working with others as a team, and the need for motivation and supervision by the teacher, are some of the variables most indicated by the students of gypsy ethnicity in this study. Other products obtained in this context have been a rubric to evaluate the adaptation between teaching styles and learning styles and a proposal of intervention based on tutorial orientation programs and peer mentoring
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_30_13.pdf
Size
770.8Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Martín Cuadrado, Ana María - Corral Carrillo, María José - Catalán Márquez, María José

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017. [21]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Diagnóstico y evaluación de centros de visitantes del Parque Nacional de las Cumbres de Guadarrama: propuestas de actuación 

    Martin Hernánz, Iris; Martín Gil, FernandoAutoridad UAM
    2014
  • Visión compartida de un proyecto educativo Inclusivo en un centro educativo de difícil desempeño: Elementos que favorecen e impiden su consecución 

    Martín-Romera, Ana; García-Martínez, Inmaculada; Higueras-Rodríguez, Lina
    2018
  • Evaluación de aprendizaje significativo y estilos de aprendizaje: Alcance, propuesta y desafíos en el aula 

    Salazar Ascensio, José
    2018
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad