UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Tendencias pedagógicas
  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017.
  • View Item

La construcción de la identidad docente en educación infantil

Title (trans.)
The development of teacher identity in early childhood education
Author
Sarceda Gorgoso, Carmen
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didáctica y Teoría de la Educación
Date
2017
Citation
10.15366/tp2017.30.016
Tendencias Pedagógicas 30 (2017): 281-300
 
 
 
ISSN
1133-2654 (print); 1989-8614 (online)
DOI
10.15366/tp2017.30.016
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.30.016
Subjects
Profesorado; Educación de la primera infancia; Investigación pedagógica; Desarrollo profesional; Biografías; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/678894
Rights
© 2017 Tendencias Pedagógicas

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

Este trabajo es fruto de un proceso de investigación más amplio orientado a comprender como se crea la identidad docente en Educación Infantil y la influencia que ejercen la vida privada, la laboral y las reformas educativas en su construcción. Dada la amplitud del proyecto, en este documento se abordan dos objetivos específicos: dar a conocer la historia de vida de una docente de Educación Infantil, e identificar los elementos más significativos en la creación de su identidad docente. A través del método biográfico-narrativo, se ofrece la historia de vida de Catuxa, profesora jubilada de Educación Infantil. Los resultados nos llevan a comprender los conflictos, dificultades, disyuntivas y circunstancias a las que ha tenido que enfrentarse durante una carrera docente de casi 40 años
 
This work is the result of extensive research aimed to understand how to create a teaching identity in early childhood education, and how this influences the teachers private life and work life as educational reform is introduced. Given the scope of the project, in this document, two specific objectives are addressed: to publicise the life history of a teacher of early childhood education, and identify the most significant elements in the creation of his/her teaching identity. The life history of a retired infant teacher called Catuxa is used throughout this report using the narrative-biographic method. The results help us to better understand the conflicts, difficulties, dilemmas and circumstances that the teacher had to face during a teaching career near 40 years
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
TP_30_20.pdf
Size
558.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Sarceda Gorgoso, Carmen

This item appears in the following Collection(s)

  • Tendencias pedagógicas. Número 30. 2017. [21]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Competencias emocionales en el proceso de formación del docente de Educación Infantil 

    Pegalajar Palomino, María del Carmen; López Hernáez, Lara
    2015
  • Cultura, educación y desarrollo psicológico: Construcción de identidad en la sierra andina de Ayabaca a partir del uso de la tradición oral en contextos escolares 

    Seco Presencio, Jorge
    2018-05-10
  • Posibilidades del juego de construcción para el aprendizaje de las Matemáticas en la Educación Infantil 

    De Castro Hernández, Carlos; López Barrero, Desiré; Escorial González, Beatriz
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram