Más allá del camino en zigzag. ¿Dónde ésta la casa de mi amigo? (Abbas Kiarostami, 1987), treinta años después
Title (trans.)
Beyond the Zigzag Path. Where is the Friend’s Home? (A. Kiarostami, 1987), Thirty Years LaterAuthor
Zahedi, FarshadPublisher
Universidad Autónoma de MadridDate
2016Citation
10.15366/secuencias2016.43-44.003
Secuencias: revista de historia del cine 43-44 (2016): 31-50
ISSN
1134-6795 (print); 2529-9913 (online)DOI
10.15366/secuencias2016.43-44.003Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/secuencias2016.43-44.003Subjects
Cine iraní; Kiarostami; Trilogía de Koker; ¿Dónde está la casa de mi amigo?; Puertas y ventanas; CineAbstract
La mayoría de los textos escritos a propósito de ¿Dónde está la casa de mi
amigo? (Janeh-ye dust koyast, Abbas Kiarostami, 1987) han remarcado un
aspecto metafísico de la película. Los periplos de un niño en busca de la casa de
su amigo fueron interpretados como un viaje iniciático de un sujeto premoderno.
Una aproximación a lo exótico de la película ha eclipsado una interpretación
dentro de su contexto histórico, y a su vez, ha desviado las construcciones
posteriores del significado de la película hacia terrenos extra-diegéticos.
Mientras se ignoraba la modernidad inherente de la narrativa de Kiarostami, la
película fue interpretada como un poema visual esotérico, lo que es insuficiente
para analizar el aspecto socio-histórico de la película, especialmente visible e
interpretable en una secuencia clave que ha sido ignorada The majority of reviews and analysis of Where Is The Friend’s Home (Janeh-ye
dust koyast, Abbas Kiarostami, 1987) have remarked the metaphysical dimension
of the movie. The voyage of a child eager to find his friend’s home, has
been interpreted as an initiation journey of a premodern subject. The approach
to the exotic aspect of the movie has obfuscated the interpretations within its
own historical context, and has diverted, instead, the posterior construction of
the meaning for the movie, toward extradiegetic terrains. Whereas the inherent
modernity of the Kiarostami’s narrative was ignored, the movie was interpreted
as a visual esoteric poem. This dominant approach is not enough for analysing
the sociohistorical aspect of the movie, especially visible and interpretable in a
key sequence, which was ignored
Files in this item
Google Scholar:Zahedi, Farshad
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
La política universitaria en la España democrática: logros y carencias después de treinta años
Egido Gálvez, Inmaculada
2006 -
Canto al ajedrez: enseñar ajedrez con canciones
Fernández Amigo, Joaquín; Sánchez Rincón, Mailycec
2011