UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 43-44. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 43-44. 2016
  • View Item

El eslabón perdido de las imágenes en el genocidio camboyano: En torno a La imagen perdida (Rithy Panh, 2013)

Title (trans.)
The Missing Link in the Images of the Cambodia Genocide: On The Missing Picture (Rithy Panh, 2013)
Author
Sánchez-Biosca, Vicente
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2016
Citation
10.15366/secuencias2016.43-44.004
Secuencias: revista de historia del cine 43-44 (2016): 51-72
 
 
 
ISSN
1134-6795 (print); 2529-9913 (online)
DOI
10.15366/secuencias2016.43-44.004
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/secuencias2016.43-44.004
Subjects
Imagen y atrocidades; Genocidio camboyano; Rithy Panh; Cine documental; Cine
URI
http://hdl.handle.net/10486/678929

Abstract

La imagen perdida (L’image manquante / The Missing Picture, Rithy Panh, 2013) constituye una indagación, a la vez intimista e histórica, acerca de las posibilidades, y por tanto también los límites, de cualquier imagen para capturar acontecimientos extremos de la historia y de la experiencia humana del dolor, en este caso ante el teatro del genocidio camboyano perpetrado por los Jemeres Rojos (1975-1979). En realidad, las imágenes que se utilizan en ámbitos documentales y ficcionales para representar el genocidio son de muy diversa condición. En primer lugar, este artículo expone las modalidades de dichas imágenes en función de su relación con los hechos y el tipo de mirada que las funda (imágenes de perpetradores, de liberadores, testimoniales, post facto…) para adentrarse más tarde en el estudio de otras formas carentes de soporte físico (imágenes espectrales, traumáticas o interiores). Una vez considerada su migración en el tiempo y el tejido icónico que entre todas conforman, el artículo estudia cómo actúan estos distintos tipos de imagen en el film y cómo, además de imágenes socializadas, Rithy Panh da forma a imágenes memorísticas incorpóreas
 
L’image manquante / The Missing Picture (Rithy Panh, 2013) might be considered an investigation, both intimate and historical, on the possibilities and limits for any image to represent atrocities and the experience of atrocities. The theatre of this reflection is the Cambodian genocide (1975-1979). As a matter of fact, the range of images commonly used to embody the extermination perpe-trated by the Khmer Rouge are extremely varied. First, this article analyzes their modality in relation to the facts they are supposed to convey, in particular, the kind of gaze they put forward so as to distinguish among perpetrators images, liberators images, testimonial images, images post facto. Then, it takes into consideration other images lacking physical support, such as spectral images, traumatic images and inner images. Once these cases have been studied in their interaction as well as in their temporal migration, this article closely examines how they intervened in the film and the way Rithy Panh gives shape to these incorporeal memorial images
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
Secuen_43_44_4.pdf
Size
728.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Sánchez-Biosca, Vicente

This item appears in the following Collection(s)

  • Secuencias. Número 43-44. 2016 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Disparos en el ghetto: En torno a la migración de las imágenes de archivo 

    Sánchez-Biosca, Vicente
    2012-06
  • Elaboración de un modelo de regresión múltiple predictivo de la pérdida sanguínea intraoperatoria durante el transplante hepático pediátrico 

    Vicente Sánchez, Jesús C. de
    2010
  • Madrid «relaxing cup of coffee» o la búsqueda de la imagen perdida 

    Castro Flórez, FernandoAutoridad UAM
    2016
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad