UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 43-44. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 43-44. 2016
  • View Item

Argel, Buenos Aires, Montreal: el Comité de Cine del Tercer Mundo (1973 / 1974)

Title (trans.)
Algiers, Buenos Aires, Montreal: The Third World Cinema Committee (1973 / 1974)
Author
Mestman, Mariano
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2016
Citation
10.15366/secuencias2016.43-44.005
Secuencias 43-44 (2016): 73-94
 
 
 
ISSN
1134-6795 (print); 2529-9913 (online)
DOI
10.15366/secuencias2016.43-44.005
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/secuencias2016.43-44.005
Subjects
Tercer mundo; Tercermundismo; Tercer cine; Nuevo cine latinoamericano; Federación Panafricana de Cineastas; Cine
URI
http://hdl.handle.net/10486/678939

Abstract

El encuentro de cineastas de Argel (Argelia) en diciembre de 1973 es bien conocido en los estudios sobre el cine del Tercer Mundo. En cuanto oportunidad de intercambio y discusión, este encuentro permitió la organización del trabajo de los cineastas y focalizó el debate en tres ejes principales: la contribución del cine a los procesos de liberación nacional, la descolonización de las pantallas del Tercer Mundo y la lucha contra la «alienación cultural». El resultado más importante fue la creación del Comité de Cine del Tercer Mundo. Solo seis meses más tarde, un nuevo encuentro tuvo lugar en Buenos Aires (Argentina). Por un lado, el presente ensayo muestra cómo un proyecto político-cinematográfico (el «tercermundismo») fue tomando forma gradualmente durante esos años y destaca el rol de ambas reuniones en la promoción de esta nueva identidad político-cultural. Por otro, este trabajo también propone la necesidad de incorporar a esta historia otro evento decisivo: los Rencontres Internationales pour un Nouveau Cinema, realizados en Montreal en 1974. Poco considerado incluso por la bibliografía especializada, este encuentro puede considerarse el más importante del cine polí- tico mundial de los años sesenta y setenta. Dada la cantidad y diversidad de los participantes de Europa, Estados Unidos, África y América Latina, la conferencia de Montreal fue crucial en la constitución del diálogo entre los cineastas políticos del Primer Mundo y la tendencia tercermundista construida entre Argel y Buenos Aires
 
The filmmakers meeting held in Algiers (Algeria) in December 1973 is a wellknown event among Third World Cinema´s studies. As an opportunity to exchange and discussion, this gathering organised the work of Third World filmmakers and focused the debate on three main issues: the contribution of cinema to national liberation processes, the decolonisation of Third World screens, and the fight against ‘cultural alienation’. The most important result of this meeting was the creation of the Third World Cinema Committee. Only six months after the Algiers encounter, a new gathering was held in Buenos Aires (Argentina). On the one hand, this essay shows how a cinematic-political project (a cinematic «thirdworldism») was gradually shaped during those years and highlights the role of both meetings in prompting this new cultural-political identity.On the other hand, this work also states that this account needs to incorporate another decisive encounter: the 1974 Rencontres Internationales pour un Nouveau Cinema of Montreal (Canadá). Disregarded by the bibliography on the subject, this meeting could be considered the most important event in world political cinema of sixties and seventies. Given the quantity and diverse backgrounds of the participants from Europe, US, Africa and Latin America, the Montreal conference was crucial to build up the dialogue between first world political filmmakers and the thirdworldist trend constructed between Algiers and Buenos Aires meetings
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
Secuen_43_44_5.pdf
Size
1.388Mb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Mestman, Mariano

This item appears in the following Collection(s)

  • Secuencias. Número 43-44. 2016 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Actividad y funcionamiento de un comité ético de investigación clínica en un hospital universitario de tercer nivel de la Comunidad de Madrid: análisis de 1219 estudios. La Neumología en la investigación clínica 

    Fernández de Uzquiano, Emma
    2007
  • Imágenes del inmigrante español en el cine argentino: notas sobre la candidez del estereotipo 

    Mestman, Mariano E.
    2005
  • Nagisa Oshima: cine, vanguardia y política en torno a 1960 

    Mestman, Mariano E.
    1998
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad