UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 43-44. 2016
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Secuencias
  • Secuencias. Número 43-44. 2016
  • View Item

Cine militante: Del internacionalismo a la política sensible neoliberal

Title (trans.)
Militant Cinema: From Internationalism to Neoliberal Sensible Politics
Author
Emmelhainz, Irmgard
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid
Date
2016
Citation
10.15366/secuencias2016.43-44.006
Secuencias: revista de historia del cine 43-44 (2016): 95-112
 
 
 
ISSN
1134-6795 (print); 2529-9913 (online)
DOI
10.15366/secuencias2016.43-44.006
Editor's Version
http://dx.doi.org/10.15366/secuencias2016.43-44.006
Subjects
Cine militante; Jean-Luc Godard; Palestina; Activismo; Política sensible; Post-política; Compromiso político; Cine
URI
http://hdl.handle.net/10486/678940

Abstract

En los años sesenta, el cine militante buscó compartir y expandir estrategias y herramientas para la lucha política alrededor del mundo. Ici et ailleurs (1969- 1974), la película que Godard filmó con Jean-Pierre Gorin bajo el marco del Grupo Dziga Vertov y editó con Anne-Marie Miéville, no es solo un ejemplo de cine político de vanguardia, sino un recuento auto-reflexivo del resultado de las revoluciones aquí y en otro lado, del devenir de la militancia y el cine comprometido y de su repudio a mediados de los años setenta. En este ensayo, me enfoco en tres elementos que forman parte del legado del cine militante en general, y específicamente de Ici et ailleurs: primero, las lecciones que se pueden derivar de las ordalías derivadas de simpatizar, hablar o imaginar procesos políticos de otros, en otros lados. Segundo, el problema que Godard plantea en películas posteriores a Ici et ailleurs, a lo que llamo la «mediatización de la mediación», como la forma de activismo que siguió al rechazo del marxismo-leninismo como depositario de la política progresiva. Tercero, la no poco problemática transformación de la política de la imagen de Godard en la «política sensible» post-política, un nicho en la producción cultural que se ha dado la tarea de codificar actos políticos inestables en formas mediáticas, transformando la acción y enunciación política en cuestión de expresión
 
In the 1960s, militant cinema aimed to share and expand strategies and tools for the political struggle around the world. Ici et ailleurs (1969-1974), the film that Godard shot with Jean-Pierre Gorin within the Dziga Vertov’s Group and edited with Anne-Marie Miéville, it is not only an example of avant-garde political cinema, but also an auto-reflexive account of the outcome of revolutions here and elsewhere, of the development of militancy and committed cinema and of its rejection in the mid of the 1970s. In this essay, I will focus on three elements that form part of the legacy of militant cinema in general and specifically of Ici et ailleurs. Firstly, the lessons that can be derived from the ordeals that come out from sympathizing, talking, and imagining political processes of others, in other places. Secondly, the problem that Godard suggested in films that came after Ici et ailleurs, which I call ‘mediatization of mediation’, such as the form of activism that followed the rejection of Marxism-Leninism as the repository of the progressive politics. Thirdly, the not less problematic transformation of Godard’s politics of the image to the post-politics’ ‘sensitive politics’, a niche in the cultural production that embarked on the role of encoding unstable political acts in media forms, transforming in terms of expression the political action and enunciation
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
Secuen_43_44_6.pdf
Size
840.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Emmelhainz, Irmgard

This item appears in the following Collection(s)

  • Secuencias. Número 43-44. 2016 [16]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Una mancha de sangre en la vía chilena al socialismo? Muerte de militantes de partidos y agrupaciones políticas en tiempos de la Unidad Popular 

    Morales Aguilera, Francisco JavierAutoridad UAM
    2019-09-30
  • Globalización neoliberal y políticas educativas en Latinoamérica 

    Tello, César
    2016-04
  • Guatemalan testimonies. Five militante works within histocial-literary archetype 

    Vázquez Medeles, Juan Carlos
    2012
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad