UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 2 - Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.)
  • View Item

La escuela anatómico-fisiológica de técnica pianística en Inglaterra y Alemania entre 1900 y 1939

Author
Torres del Rincón, Marta
Advisor
Muñoz Rubio, Enrique
Entity
UAM. Departamento de Música
Date
2017-04-25
Subjects
Piano - Interpretación - Historia - Tesis doctorales; Música
URI
http://hdl.handle.net/10486/679058
Note
Tesis doctoral inédita leída en la Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Filosofía y Letras, Departamento de Música. Fecha de lectura: 25-4-2017

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Entre 1900 y 1939 los pedagogos de la escuela anatómico-fisiológica de técnica pianística publicaron un gran número de tratados en Inglaterra y Alemania. En esta tesis se desgranan las diferencias y similitudes entre cuatro de ellos, en los que se incorporaron por primera vez descripciones de la anatomía y la fisiología humanas aplicables a la interpretación pianística: The Act of Touch, de Tobias Augustus Matthay; Die natürliche Klaviertechnik, de Rudolph Maria Breithaupt; The Levinskaya System of Pianoforte Playing, de Maria Levinskaya y Die vollendete Klaviertechnik, de Erwin Johannes Bach. Partiendo de principios diferentes y proclamándose cada autor como descubridor de la técnica pianística definitiva, se comprobará las semejanzas que presentan llegando a una unificación y enunciación de los aspectos comunes y las diferencias entre los cuatro. Asimismo, en esta tesis se recupera los trabajos y la memoria histórica de dos autores que, por pertenecer a colectivos con dificultades de aceptación social, vieron cómo la difusión de sus publicaciones fue complicada e incluso imposible. Se trata de Maria Levinskaya, pedagoga rusa afincada en Inglaterra, y cuya existencia no pasó inadvertida durante su vida pero que sí ha sido silenciada en las décadas posteriores, así como de Erwin Johannes Bach, pianista y pedagogo alemán apartado por el régimen nacionalsocialista de manera sistemática y pertinaz.
 
Between 1900 and 1939, teachers from the anatomical-physiological school of piano technique published many treatises in both England and Germany. This thesis focuses on the differences and similarities between four of these which, for the first time, featured descriptions of human anatomy and physiology which are applicable to piano technique. The Act of Touch, by Tobias Augustus Matthay; Die natürliche Klaviertechnik, by Rudolph Maria Breithaupt; The Levinskaya System of Pianoforte Playing, by Maria Levinskaya and Die vollendete Klaviertechnik, by Erwin Johannes Bach. Since all the above authors had different approaches to the subject and were self-proclaimed pioneers of the definitive piano technique, this thesis focuses on the similarities which unify the four theories and also highlights the coincidences and differences between them. The thesis also deals with the work of two of them, who found it very difficult if not impossible to have their work published. This was due to the fact that they belonged to groups which struggled to achieve social acceptance. One of these authors was Maria Levinskaya, a Russian teacher based in England, who had clearly made an impact during her lifetime but whose voice was silenced in later years. The other, Erwin Johannes Bach, was a German pianist and teacher who was persistently and systematically alienated by the National Socialist régime.
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
torres_del_rincon_marta.pdf
Size
20.10Mb
Format
PDF
Description
"Texto de la Tesis Doctoral"

Refworks Export

Google™ Scholar:Torres del Rincón, Marta

This item appears in the following Collection(s)

  • Trabajos de estudiantes (tesis doctorales, TFMs, TFGs, etc.) [19845]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Escuela magistral de la virtuosidad pianística moderna de Alberto Jonás y sus ejercicios técnicos originales: convergencia de la ejecución pianística y el estudio teórico de la técnica 

    Alba González, Amanda Judith
    2007
  • Gerhart Muench: trayectoria artística, docente y la técnica e interpretación pianística en México (1907-1988) 

    Pérez López, Arturo
    2015-01-23
  • Fascículo anatómico vs técnica transtibial en la reconstrucción del ligamento cruzado anterior de rodilla 

    Samitier Solís, Gonzalo
    2011
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad