UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Monográfico Extra. 2017
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Revistas
  • Journal of Supranational Policies of Education
  • Journal of Supranational Policies of Education. Monográfico Extra. 2017
  • View Item

¿Cómo se idea el Espacio Educativo Europeo? El discurso supranacional y la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior

Title (trans.)
How is the European education area identified? Supranational speech and construction of European higher education area
Author
D’Ascanio, Valentina
Publisher
Universidad Autónoma de Madrid. Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES)
Date
2017
Citation
Journal of Supranational Policies of Education Monográfico Extraordinario (2017): 81-106
 
 
 
ISSN
2340-6720 (online)
Subjects
Proceso de Bolonia; Universidad; Política educativa europea; Espacio Europeo de Educación Superior; Dimensión europea; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679183

Abstract

Este ensayo quiere analizar los momentos principales por los que ha pasado la construcción del espacio europeo, poniendo en relevancia el papel atribuido a la universidad, los cambios que ha experimentado el concepto de educación superior y atendiendo particularmente al Proceso de Bolonia. De hecho, este último, nacido por iniciativa de algunos Gobiernos, no limitado por los límites políticos de la Unión Europea, ejemplifica bien la reciprocidad entre los distintos actores, un juego de referencias por el cual el Discurso Bolonia ha interactuado, y sigue interactuando, con el discurso propio de la política educativa europea. En la encrucijada de dichas presiones, los sistemas de enseñanza reaccionan mostrando una heterogénea capacidad de resistencia y de adaptación, y participan en esta compleja y mutante red de intercambios y relaciones. Intercambios y relaciones que implican posiciones institucionales, equilibrios de poder y la creación y difusión de discursos: una interacción de interés indudable que este ensayo quiere poner de relieve con la convicción de que el nexo global-local representa una prospectiva provechosa para comprender los sistemas de enseñanza.
 
This article is devoted to analyse the main phases that have characterized the project for building the European space, giving particular attention to the role of university, to the changes that have affected the concept of higher education and, above all, to the Bologna Process. Due to the initiative of some Governments and no constrained by political borders of European Union, the Bologna Process exemplifies the reciprocity among the different actors, a network of relations for which the Bologna Discourse has interacted, and is interacting, with the educational European discourse. At the crossroads of these pressures, educational systems reaction showing an heterogeneous capacity of resistance and adaption and take part actively in this changing and complex network of influences and interrelations. Influences and interrelations that entail institutional positions, equilibrium of power and the creation and diffusion of discourses: an interaction that this article is devoted to put in evidence with the conviction that the global-local relations represents a useful perspective in order to comprehend educational systems
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
JOSPOE_mono_6.pdf
Size
409.9Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:D’Ascanio, Valentina

This item appears in the following Collection(s)

  • Journal of Supranational Policies of Education. Monográfico Extra. 2017 [14]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Análisis supranacional de la política educativa de la Unión Europea 2000-2015. Hacia un Espacio Europeo de Educación 

    Matarranz García, María
    2017-09-05
  • La armonización en el Espacio Europeo de Educación Superior: El estado de la cuestión 

    Cárdenas, John Feisal
    2015-07
  • Modelos didácticos y estrategias de enseñanza en el Espacio Europeo de Educación Superior 

    Mayorga Fernández, María José; Madrid Vivar, Dolores
    2010
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram