UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

Teorías implícitas y prácticas de enseñanza que promueven la inclusión educativa en la Universidad: instrumentos y antecedentes para la reflexión y discusión

Title (trans.)
Implicit theories and teaching practices that promote inclusive education in the University: instruments and data for reflection and discussion
Author
Herrera-Seda, Constanza M.; Pérez-Salas, Claudia P.; Echeita, Gerardo
Entity
UAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
Publisher
Centro de Información Tecnológica
Date
2016
Citation
10.4067/S0718-50062016000500006
Formación Universitaria 9.5 (2016): 49-64
 
 
 
ISSN
0718-5006 (online)
DOI
10.4067/S0718-50062016000500006
Subjects
Implicit theories; Inclusive education; Teachers; Teaching practices; University; Inclusión educativa; Teorías implícitas; Prácticas de enseñanza; Docentes; Universidad; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/679271
Rights
Centro de Información Tecnológica - CIT

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Abstract

The results found from the application of two instruments that explore implicit theories and teaching practices about inclusive education in a group of undergraduate Chilean teachers are presented. Diversification of university students in Chile has generated major challenges to teachers, in terms of quality and equity in education and therefore this study contributes with ideas and reflections. The statistical analysis showed that the instruments employed in the study had adequate reliability and validity. It was also found that teaching practices that promote inclusive education are significantly related with conceptions about student's capabilities of learning, but they are not related with conceptions about teacher's responsibility with students learning. The instruments analyzed in this work showed to be useful for the comprehension of cognition, values, and practice of university teachers.
 
Se presentan los resultados encontrados en la aplicación de dos instrumentos que exploran las teorías implícitas y las prácticas de enseñanza acerca de la inclusión educativa, en un grupo de docentes chilenos de pregrado. La diversificación del alumnado universitario en Chile ha traído consigo importantes desafíos para los docentes en términos de calidad y equidad de la educación, por lo que este estudio aporta ideas y reflexiones en este contexto. El análisis estadístico evidenció que los instrumentos presentaban adecuada validez y fiabilidad. Se encontró que las prácticas de enseñanza que favorecen la inclusión educativa se relacionaban significativamente con las concepciones sobre las capacidades de aprendizaje de los estudiantes, pero no con las concepciones sobre la responsabilidad de los docentes con el aprendizaje de los alumnos. Los instrumentos analizados mostraron ser útiles para la comprensión de las cogniciones, valores, y prácticas de los docentes universitarios
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
teorias_herrera_fu_2016.pdf
Size
365.3Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Herrera-Seda, Constanza M. - Pérez-Salas, Claudia P. - Echeita, Gerardo

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [16576]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El proceso de inclusión educativa en España. ¡Quien bien te quiere te hará llorar! 

    Echeita, Gerardo
    2011-11-18
  • Inclusión y exclusión educativa: "voz y quebranto" 

    Echeita, Gerardo
    2008
  • Inclusión educativa 

    Echeita, Gerardo; Duk Homad, Cynthia
    2008
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram