Show simple item record

dc.contributor.authorHerrera-Seda, Constanza M.
dc.contributor.authorPérez-Salas, Claudia P.
dc.contributor.authorEcheita, Gerardo
dc.contributor.otherUAM. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educaciónes_ES
dc.date.accessioned2017-08-08T09:45:35Z
dc.date.available2017-08-08T09:45:35Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFormación Universitaria 9.5 (2016): 49-64es_ES
dc.identifier.issn0718-5006 (online)en
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10486/679271
dc.description.abstractThe results found from the application of two instruments that explore implicit theories and teaching practices about inclusive education in a group of undergraduate Chilean teachers are presented. Diversification of university students in Chile has generated major challenges to teachers, in terms of quality and equity in education and therefore this study contributes with ideas and reflections. The statistical analysis showed that the instruments employed in the study had adequate reliability and validity. It was also found that teaching practices that promote inclusive education are significantly related with conceptions about student's capabilities of learning, but they are not related with conceptions about teacher's responsibility with students learning. The instruments analyzed in this work showed to be useful for the comprehension of cognition, values, and practice of university teachers.en_US
dc.description.abstractSe presentan los resultados encontrados en la aplicación de dos instrumentos que exploran las teorías implícitas y las prácticas de enseñanza acerca de la inclusión educativa, en un grupo de docentes chilenos de pregrado. La diversificación del alumnado universitario en Chile ha traído consigo importantes desafíos para los docentes en términos de calidad y equidad de la educación, por lo que este estudio aporta ideas y reflexiones en este contexto. El análisis estadístico evidenció que los instrumentos presentaban adecuada validez y fiabilidad. Se encontró que las prácticas de enseñanza que favorecen la inclusión educativa se relacionaban significativamente con las concepciones sobre las capacidades de aprendizaje de los estudiantes, pero no con las concepciones sobre la responsabilidad de los docentes con el aprendizaje de los alumnos. Los instrumentos analizados mostraron ser útiles para la comprensión de las cogniciones, valores, y prácticas de los docentes universitarioses_US
dc.format.extent16 pages_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isospaen
dc.publisherCentro de Información Tecnológicaes_ES
dc.relation.ispartofFormación Universitariaes_ES
dc.rightsCentro de Información Tecnológica - CITes_ES
dc.subject.otherImplicit theoriesen_US
dc.subject.otherInclusive educationen_US
dc.subject.otherTeachersen_US
dc.subject.otherTeaching practicesen_US
dc.subject.otherUniversityen_US
dc.subject.otherInclusión educativaes_ES
dc.subject.otherTeorías implícitases_ES
dc.subject.otherPrácticas de enseñanzaes_ES
dc.subject.otherDocenteses_ES
dc.subject.otherUniversidades_ES
dc.titleTeorías implícitas y prácticas de enseñanza que promueven la inclusión educativa en la Universidad: instrumentos y antecedentes para la reflexión y discusiónes_ES
dc.title.alternativeImplicit theories and teaching practices that promote inclusive education in the University: instruments and data for reflection and discussionen_US
dc.typearticlees_ES
dc.subject.ecienciaEducaciónes_ES
dc.subject.ecienciaPsicologíaes_ES
dc.identifier.doi10.4067/S0718-50062016000500006es_ES
dc.identifier.publicationfirstpage49es_ES
dc.identifier.publicationissue5es_ES
dc.identifier.publicationlastpage64es_ES
dc.identifier.publicationvolume9es_ES
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.rights.ccReconocimiento – NoComerciales_ES
dc.rights.accessRightsopenAccessen
dc.authorUAMEcheita Sarrionandia, Gerardo (258295)
dc.facultadUAMDepartamentos Interfacultativos


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record