How are ICT used in the classroom?: a study of teachers’ beliefs and uses
Title (trans.)
Cómo se utilizan las TIC en el aula?: un estudio sobre las creencias y los usosEntity
UAM. Departamento de Psicología BásicaPublisher
Universidad de AlmeríaDate
2016-09-01Citation
Electronic Journal of Research in Educational Psychology 14.2 (2016): 253-286ISSN
1699-5880 (print); 1696-2095 (online)Funded by
The Spanish Ministry of Economy and Competitiveness has supported this research through the Project EDU2013-47593-C2-1-PProject
Gobierno de España. EDU2013-47593-C2-1-PSubjects
Educational beliefs; Pedagogical practices; Teacher ICT use; Technology integration; Creencias educativas; Prácticas pedagógicas; Uso de las TIC; Integración tecnológica; Educación; PsicologíaRights
© Education & Psychology I+D+i and Ilustre Colegio Oficial de la Psicología de Andalucía Oriental (Spain)Abstract
Introduction. Several studies show that one of the essential factors in the way teachers use
Information and Communication Technologies (ICT) in their lessons are the beliefs they hold regarding ICT as tools for teaching and learning. This study analyses the relationship between these beliefs and the way teachers use ICT in the classroom through design of a System of Categories for the Analysis of Beliefs about and Uses of ICT. Method. We applied an open-ended questionnaire about beliefs and uses of ICT to 16 teachers of Child and Primary Education and collected 42 activities proposed by them where ICT were crucial. To analyse the answers, we designed a System of Categories for the Analysis of Beliefs about and Uses of ICT, based on three essential dimensions: what teachers said they taught, the psychological processes they activated in their students and the activities
or tasks they proposed to achieve that learning. Results. The results indicate that there is a wide gap between the beliefs teachers hold and the way they actually use ICT. While they said that ICT should be used to make learning more student-centred and to foster motivation, most of the activities proposed were aimed at onedirectional conveyance of contents, and were neither highly developed nor did they noticeably transform traditional ways of teaching. Conclusions and Discussion. The paper concludes with a few reflections and suggestions about how ICT could really be integrated in the classroom based on a new learning culture Introducción. Numerosos estudios muestran que un factor clave para explicar la forma en
que los docentes usan las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en las aulas
son las creencias que mantienen en relación con estos dispositivos como herramientas de
enseñanza y aprendizaje. Este trabajo analiza la relación entre esas creencias y el uso que
hacen los docentes de las TIC en el aula a través del diseño de un Sistema Categorial para el Análisis de las Creencias y Usos de las TIC. Método: Aplicamos un cuestionario de preguntas abiertas sobre creencias y usos de las TIC a 16 docentes de Infantil y Primaria y analizamos 42 actividades propuestas por ellos donde las TIC tuvieran un papel relevante. Para analizar las respuestas, diseñamos un Sistema Categorial para el Análisis de las Creencias y Usos de las TIC, basado en tres dimensiones fundamentales: qué es lo que los profesores dicen enseñar, qué procesos psicológicos activan en sus estudiantes y las tareas o actividades que proponen para alcanzar sus objetivos de aprendizaje.
Resultados: Los resultados indican que existe una distancia considerable entre las creencias sostenidas por los profesores y el uso educativo que realmente hacen de las TIC. Mientras que los profesores afirman que las TIC son buenas herramientas para diseñar entornos de aprendizaje significativos centrados en el alumno, la mayoría de las actividades propuestas favorecen formas de enseñanza tradicionales centradas en el contenido.
Conclusiones y discusión: El artículo concluye con algunas reflexiones y sugerencias para
una verdadera integración de las TIC en el aula basada en una nueva cultura del aprendizaje
Files in this item
Google Scholar:Aldama, Carlos de
-
Pozo Municio, J. Ignacio
This item appears in the following Collection(s)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Differences in classroom motivational climate: causes, effects and implications for teacher education. A multilevel study
Alonso-Tapia, Jesús; Ruiz, Miguel A.; Huertas, Juan A.
2020-01