UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Universidad Autónoma de Madrid
Biblos-e Archivo
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workI want to submit my doctoral thesisFrequently Asked QuestionsCopyrightsFinancial Agencies and OA policy

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 1 - Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • Producción científica en acceso abierto de la UAM
  • View Item

I feel, therefore I teach?: teachers’ conceptions of the relationships between emotions and teaching/learning processes

Title (trans.)
¿Siento, luego enseño?: concepciones docentes sobre las relaciones entre las emociones y los procesos de enseñanza/ aprendizaje
Author
Bächler, Rodolfo; Pozo, Juan Ignacio
Entity
UAM. Departamento de Psicología Básica
Publisher
Taylor & Francis
Date
2016-04-02
Citation
10.1080/02103702.2015.1133088
Infancia y Aprendizaje 39.2 (2016): 312–348
 
 
 
ISSN
0210-3702 (print); 1578-4126 (online)
DOI
10.1080/02103702.2015.1133088
Funded by
This article was written during Rodolfo Bächler’s research stay at the Universidad Autónoma de Madrid, funded by Becas Chile Convocatoria 2012 de CONICYT. The study was possible in part thanks to the Proyecto EDU2013-47593-C2-1-P granted by the Ministerio de Economía y Competitividad de España, with Juan Ignacio Pozo as the lead researcher
Project
Gobierno de España. EDU2013-47593-C2-1-P
Subjects
Dualism; Emotion; Teacher conceptions; Teaching-learning; Concepciones docentes; Emoción; Enseñanza-aprendizaje; Dualismo; Educación; Psicología
URI
http://hdl.handle.net/10486/679278
Note
This is an Accepted Manuscript of an article published by Taylor & Francis Group in Infancia y Aprendizaje on 02/04/2016, available online: http://www.tandfonline.com/10.1080/02103702.2015.1133088
Rights
© 2016 Fundación Infancia y Aprendizaje

Abstract

During recent decades a shift in focus has been occurring that questions the historical cognitive-emotional dualism present in our culture and revalues the role of emotions in education. With this situation in mind, we wanted to discover what conceptions teachers have of the relationships existing between those emotions and the teaching-learning process. Given our cultural tradition, we depart from the assumption that it may be possible to differentiate the conceptions according to more or less integrated perspectives regarding the affective and cognitive functions in educational context. With the aim of identifying conception profiles and describing their specific characteristics, we interviewed 32 teachers whose discourses were categorized and statistically analysed using clustering and X2. The results are interpreted to account for a progression shaped by four types of conceptions ranging from perspectives that are not concerned with emotions, to others believing inseparability exists between affective and cognitive functions. Implications for future studies are then analysed from the obtained results
 
Durante las últimas décadas viene gestándose un cambio de enfoque que cuestiona el histórico dualismo cognitivo-emocional presente en nuestra cultura y revaloriza el rol de los afectos en la educación. Atendiendo a esta situación quisimos conocer las concepciones que mantienen los docentes sobre las relaciones existentes entre las emociones y el proceso de enseñanza-aprendizaje. Dada nuestra tradición cultural partimos del supuesto de que tal vez fuese posible diferenciar las concepciones según se tratase de perspectivas más o menos integradoras respecto de las funciones afectivas y cognitivas en el contexto educativo. Con el objetivo de identificar perfiles de concepciones y describir sus características específicas, entrevistamos a 32 docentes cuyos discursos fueron categorizados y analizados estadísticamente mediante clústeres y X2 . Los resultados obtenidos son interpretados en el sentido de dar cuenta de una progresion configurada por cuatro tipos de concepciones que van desde perspectivas que practicamente no tienen en cuenta a las emociones, hacia otras que consideran una indisociabilidad entre funciones afectivas y cognitivas. A partir de los resultados alcanzados, se analizan las implicaciones para futuros estudios
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
siento_bachler_ia_2016_ps.pdf
Size
561.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Delicious Save this on Delicious

Google™ Scholar:Bächler, Rodolfo - Pozo, Juan Ignacio

This item appears in the following Collection(s)

  • Producción científica en acceso abierto de la UAM [15094]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Like teacher, like student?: conceptions of children from traditional and constructive teachers regarding the teaching and learning of string instruments 

    López Íñiguez, Guadalupe; Pozo, Juan Ignacio
    2014-07-07
  • Infant, primary and secondary teachers’ conceptions of learning and teaching and their relation to educational variables 

    Martín, Elena; Pozo, Juan Ignacio; Mateos Sanz, María del Mar; Martín, Ana; Pérez Echeverría, María del Puy
    2014
  • The older, the wiser? profiles of string instrument teachers with different experience according to their conceptions of teaching, learning, and evaluation 

    López Íñiguez, Guadalupe; Pozo, Juan Ignacio; Dios Pérez, María José de
    2014-03
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram