UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

El liderazgo pedagógico como eje de la gestión de los directores elegidos por Alta Dirección Pública (ADP)

Title (trans.)
The pedagogical leadership as axis of the management of the principals chosen by Public Senior Management (ADP)
Author
Castro Rubilar, Juana; Castro Rubilar, Fancy
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 29-32
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Orientación pedagógica; Gestión educacional; Fin de la escuela; Directores escolares; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679519

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

El presente estudio descriptivo exploratorio realizado con directores, seleccionados por la Alta Dirección Pública, según indica la Ley 20.50/2011 de Calidad y Equidad Educativa en Chile. Tuvo como propósito analizar la valoración del liderazgo pedagógico de los directivos, y responder a la pregunta ¿Están los nuevos directivos siendo líderes pedagógicos, en las instituciones escolares públicas que gestionan? Se aplicó un cuestionario a 180 directores y se efectuaron dos grupos focales con informantes claves. Los resultados muestran que a pesar que la política educacional en este ámbito declara mayor injerencia y responsabilidad de los directores en el desarrollo del curriculum, el liderazgo de los directivos sigue siendo restringido y direccionado más a lo administrativo que al ámbito pedagógico. Se evidencia un tipo de gestión pedagógica y función directiva que se remite a responder las metas comprometidas en el Compromiso de Gestión, en relación con resultados en pruebas estandarizadas, más que a propiciar instancias de desarrollo y aprendizaje integral en los estudiantes. Se observa discrepancia entre los objetivos de la política pública y su implementación en la práctica, así como los desafíos que depara potenciar el liderazgo de los directores escolares
 
The present descriptive exploratory research has been realized with principals of the municipal system, selected by the senior public management, according to the law N° 20.50/2011 of educational quality and equity in Chile. It had as purpose to analyze the assessment of the pedagogical leadership of the principals, and to answer the question: Are the new principals being pedagogical leaders, in the public educational institutions they manage? A questionnaire was applied to 180 principals and 2 focal groups were made with key informants. The results show despite the educational politics in this sphere declare more interference and responsibility of the principals in the development of the curriculum, the principal’s leadership still being restricted and directed more to the administrative than the pedagogical sphere. It evidences a type of pedagogical management and directive function that refer to answer with the committed goals in the Management Commitment, in relation with results in standardized tests, more than to promote development environments and integral learning in the students. It watches discrepancy between the objectives of the public politics and it implementations in the practicum, as in the challenges that bring to potentiate the leadership in the educational principals
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
004_liderazgo_castro_CILME_2017.pdf
Size
330.0Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Castro Rubilar, Juana - Castro Rubilar, Fancy

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • ¿Cómo apoya la dirección la calidad de la labor de los docentes?: Prácticas eficaces de liderazgo pedagógico 

    García-Garnica, Marina
    2017
  • Evaluar el liderazgo pedagógico de la dirección escolar: Revisión de enfoques e instrumentos 

    Bolívar, Antonio
    2015
  • Dirección escolar y liderazgo en centros de máxima complejidad de Tarragona 

    Camarero-Figuerola, Marta; Tierno-García, Juana-María; Barrios-Arós, Charo; Iranzo-García, Pilar
    2017
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram
 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram