UAM | UAM_Biblioteca | Unified search engine | Scientific Production Portal | UAM Research Data Repository
Biblos-e Archivo
    • español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Log in
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search Biblos-e Archivo

Advanced Search

Browse

All of Biblos-e ArchivoCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFacultiesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsFaculties

My Account

Log inRegister

Statistics

View Usage Statistics

Help

Information about Biblos-e ArchivoI want to submit my workFrequently Asked Questions

UAM_Biblioteca

View Item 
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item
  •   Biblos-e Archivo
  • 3 - Revistas y Congresos de la UAM
  • Congresos y Jornadas
  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid)
  • View Item

El desafío de liderar comunidades profesionales de aprendizaje: Un estudio de casos sobre dirección escolar

Title (trans.)
The challenge of leading professional learning communities: A case study on school leadership
Author
Krichesky, Gabriela J.
Publisher
Red de Investigación sobre Liderazgo y Mejora de la Educación (RILME)
Date
2017
Citation
Avances en liderazgo y mejora de la educación: Actas del I Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación. Coord. F. Javier Murillo. Madrid: RILME, 2017. 33-36
 
 
 
ISBN
978-84-697-3649-4 (online)
Subjects
Comunidad profesional de aprendizaje; Liderazgo; Colaboración docente; Educación
URI
http://hdl.handle.net/10486/679520

Licencia de Creative Commons
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.

Abstract

Suele atribuirse la condición de Comunidad Profesional de Aprendizaje a aquellas instituciones donde el aprendizaje colaborativo entre docentes estimula la reflexión sobre la enseñanza y alienta el compromiso del profesorado con la mejora. El objetivo de la investigación consiste en identificar, describir y comprender las prácticas de liderazgo vinculadas al desarrollo de CPA en dos escuelas donde se promueven aprendizajes colaborativos a través de la experimentación y la reflexión colectiva. Optamos por un estudio de casos instrumental de corte etnográfico en el que intentamos identificar las prácticas de liderazgo que promueven el aprendizaje colectivo entre profesores. Encontramos que estas directoras desarrollan estrategias y condiciones similares en sus centros: la creación de tiempo y aprendizajes sintonizados, la colaboración estratégica, las conversaciones pedagógicas y el desarrollo de liderazgos docentes. Además, ostentan un liderazgo confiable, ejemplar y sostenible. Consideramos fundamental continuar analizando qué hacen los directivos que estimulan el aprendizaje docente y la colaboración estratégica
 
The status of Professional Learning Community is usually attributed to schools where collaborative learning between teachers stimulates reflection on teaching and encourages the commitment of teachers towards improvement. This research wishes to identify, describe and understand leadership practices related to PLC development in two schools that promote collaborative learning through experimentation and collective reflection. We opted for an instrumental case study with an ethnographic focus where we tried to identify leadership practices that promote collective learning among teachers. We found that the two principals develop similar strategies and conditions: the creation of time and tuned learning, strategic collaboration, pedagogical conversations and the development of teacher leadership. They also enact a reliable, exemplary and sustainable leadership. It is esential to continue analyzing what principals do in order to stimulate teacher learning and strategic collaboration
 
Show full item record

Files in this item

Thumbnail
Name
005_desafio_krichesky_CILME_2017.pdf
Size
333.4Kb
Format
PDF

Refworks Export

Google™ Scholar:Krichesky, Gabriela J.

This item appears in the following Collection(s)

  • Congreso Internacional de Liderazgo y Mejora de la Educación (1º. 2017. Madrid) [102]

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • El desarrollo de las Comunidades Profesionales de Aprendizaje: procesos y factores de cambio para la mejora de las escuelas 

    Krichesky, Gabriela J.
    2013
  • Las comunidades profesionales de aprendizaje: una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela 

    Krichesky, Gabriela J.; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM
    2011
  • La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora: Un estudio de casos 

    Krichesky, Gabriela J.; Murillo Torrecilla, Francisco JavierAutoridad UAM
    2018-01-01
All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad

 

 

All the documents from Biblos-e Archivo are protected by copyrights. Some rights reserved.
Universidad Autónoma de Madrid. Biblioteca
Contact Us | Send Feedback
We are onFacebookCanal BiblosYouTubeTwitterPinterestWhatsappInstagram

Declaración de accesibilidad